Konserter
 

HÖSTSÄSONG 2023


Kortfattat program, skrolla ner för detaljerad information


#1 

söndag 27 augusti kl 16:00, Kulturhuset Najaden

Göteborg Wind Orchestra/Kristian Wedel


#2 

onsdag 13 september kl 19.00, Kulturhuset Najaden, 

Åsa Olsson, mezzosopran & Per Henrik Johansson, piano


#3 

fredag 22 september kl 19.00, Kulturhuset Najaden

Helsingborgs Symfoniorkester med Malin Broman som solist och dirigent 


#4

lördag 7 oktober kl 16.00, Kulturhuset Najaden 

Karlsson Barock med Martin Vanberg


#5

onsdag 11 oktober kl 19.00, Kulturhuset Najaden 

Musica Vitae

Simon Crawford-Phillips, dirigent och piano

Matthew Sharp, cello


#6

onsdag 18 oktober kl 19.00, Kulturhuset Najaden

Anna Fedorova, piano


#7

fredag 24 november kl 19.00, Kulturhuset Najaden

Camerata Nordica /Aylen Pritchin

 



#8 

onsdag 29 november kl 19.00, Halmstad Slott

Rebell Gitarrkvartett




 Kristian Wedel   fotograf: Machatjkala


#1 

Göteborg Wind Orchestra/Kristian Wedel  

Najaden, söndag 27 augusti kl 16:00



Program:

East coast pictures: New York                   Nigel Hess

Send in the clowns                                         Stephen Sondheim

Danzon                                                               Leonard Bernstein

Autumn in New York                                    Vernon Duke

Four preludes for band                                Robert Russell Bennett

Manhattan beach                                           John Philip Sousa


- PAUS -


Strike up the band                                          George Gershwin

A Cole Porter Spectacular                           Cole Porter

Night Waltz                                                      Stephen Sondheim

Variations on Jerusalem the golden       Charles Ives

A weekend in New York                               Philip Sparke





Göteborg Wind Orchestra presenterar journalisten och Göteborgsförfattaren Kristian Wedel, ciceron för konserten. Han leder publiken genom ett musikaliskt porträtt om staden New York. 

Personligt, insiktsfullt och humoristiskt.

I samband med Fyrverkerifestivalen arrangeras en konsert med den framstående Göteborg Wind Orchestra.  Orkesterns kännetecken är den musikaliska bredden med unik klang och samspelthet men även individuellt skickliga musiker av högsta klass. Göteborg Wind Orchestra har spelat in ett flertal CD-skivor av mycket hög kvalitet och totalt har dessa sålts i över 320 000 exemplar!








#2 

Åsa Olsson, mezzosopran & Per Henrik Johansson, piano

Kulturhuset Najaden, onsdag 13 september kl 19.00 

 

Program:

E.  Grieg Haugtussa op. 67 (A. Garborg)

- Det syng (Det synger)

- Veslemøy (Ungmøen)

- Blåbær-Li (I blåbær-tuerne)

- Møte

- Elsk (Elskov)

- Killingdans (Kiddenes dans)

- Vond dag (Ond dag)

- Ved Gjætle-Bekken

E. Grieg Sechs Lieder op. 48

- Gruß/Hilsen (Heine)

- Dereinst, Gedanke mein/Jeg ved, min tanke, ved (Geibel)

- Lauf der Welt/Verdens gang (Uhland)

- Die verschwiegene Nachtigall/Nattergalen (Walther von der Vogelweide)

- Zur Rosenzeit/I rosentiden (Goethe)

- Ein Traum/En drøm (Bodenstedt)


- PAUS -


R. Schumann ur sångsamlingen Myrthen op. 25:

- Widmung (Rückert)

- Der Nussbaum (Mosen)

- Die Lotosblume (Heine)

- Die Hochländer-Witwe (Burns)

- Lied der Braut (Rückert)

- Hochländers Abschied (Burns)

- Aus den hebräischen Gesängen (Byron)

- Was will die einsame Träne (Heine)

- Du bist wie eine Blume (Heine)

- Aus den östlichen Rosen (Rückert)


R. Schumann ur "Liederkreis" op. 39 (Eichendorff)

- Aus der Heimat

- Es rauschen die Wipfel

- Ich hör' die Bächlein rauschen

- Im Walde

- Frühlingsnacht


Mezzosopran Åsa Olsson är sedan 1990 bosatt i Nederländerna och arbetar sedan 1994 som frilanssångerska inom klassisk musik. Åsas stora omfång och breda repertoar, som omfattar såväl sopran-, mezzo- och altpartier inom vitt skilda genrer från gregorianskt via barock och romantik till John Cage (inklusive opera) har gjort henne till en flitigt engagerad solist både i Nederländerna och utomlands.

Åsa har arbetat med dirigenter som Peter Eötvös, Marcus Creed, Hans Graf, Jonathan Nott, Reinbert de Leeuw, Jurjen Hempel, Daniel Reuss, James Wood, Peter Dijkstra och DavidPorcelijn samt med instrumentalensembler som Akamus Berlin, Ensemble Intercontemporain, musikFabrik, Il Gardellino, Melbourne Symphony Orchestra, DoelenEnsemble, DoelenKwartet, Prometheus Ensemble, ASKO/Schönberg Ensemble, Viotta Ensemble och Ebony Band. Kompositörer Merlijn Twaalfhoven, Hans Koolmees, Vincent Vaneker, Elizabeth Gaskill, Nienke Dekker och Alan Swanson har engagerat Åsa för nyskrivna stycken, inte sällan med inslag av improvisation.

Åsa har genom åren byggt upp en rikt varierad liederrepertoar som omfattar verk av bl a Schubert, Schumann, Brahms, Grieg, Röntgen, Rachmaninoff, Stenhammar, Sibelius, Fauré, Poulenc, Barber, Bernstein, De Falla, Mahler, Strauss, Schönberg, Berg och Messiaen. Några av de pianister Åsa samarbetat med är Per Henrik Johansson, Pia Valdemarsdotter, Keiko Shichijo, Maarten van Veen och Frank van de Laar.

Mellan solouppdragen frilansar Åsa i Nederlands Kamerkoor och leder workshops för körer i Nederländerna och Sverige. Sedan 2014 driver hon även företaget Åwesome Gardens som erbjuder design, anläggning och underhåll av trädgårdar.


Per Henrik Johansson är verksam som pianist, organist och körledare. Efter inledande pianostudier för bl a professor Stanislav Knor i Köpenhamn och Jan-Åke Nilsson vid Musikhögskolan i Malmö, avlade han 1988 musikerexamen i pianospel vid musikhögskolan i Würzburg för professor Arne Torger, följt av 2 års stipendievistelse vid Chopin-akademin i Warszawa för professor Regina Smedzianka. 

Under studietiden i Warszawa deltog han i Chopin-akademiens tävling för utländska studerande och erövrade därvid tävlingens 1:a pris samt priset förbästa Chopin-tolkning.

1998 avlade han organistexamen vid Musikhögskolan i Malmö där han bl.a. studerade piano för professor Hans Pålsson, orgel för professor Hans Hellsten och dirigering för professor Dan-Olof Stenlund.

Per Henrik Johansson har som ackompanjatör och kammarmusiker tillvunnit sig särskild uppskattning, något som lett till flitigt konserterande främst i Sverige. 

Åren 1999-2018 var han organist och kantor vid S:t Nikolai Kyrka i Halmstad. Sedan 2018 organist och körledare i Björnekulla församling, Åstorp.


Bokningslänk till Nortic





#3 

Helsingborgs Symfoniorkester med Malin Broman som solist och dirigent

Kulturhuset Najaden, fredag 22 september kl 19.00 


Thomas Adès             Three Studies from Couperin 

Britta Byström           A Walk to Brahms (2019)

 - paus -

Johannes Brahms      Violinkonsert 


En av de många som tycker att det är lika så gott att dirigera solistpartierna själv är kungsbackafödda Malin Broman.

Hon är sedan länge förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och har sannolikt lärt sig mycket genom att studera orkesterns dirigenter. Nu kommer hon till oss i egenskap av dirigent för Helsingborgs Symfoniorkester.

Hon är själv solist i Brahms violinkonsert. Ett både mäktigt och innerligt stycke. Även konsertens två övriga stycken leder hon med fiolen i hand. En av de mest globalt hyllade tonsättarna idag, britten Thomas Adès, inleder programmet med Three Studies from Couperin.

Britta Byströms A Walk to Brahms får sitt uruppförande vid denna najadenkonsert och leder över till Brahms eget mästerverk.


Bokningslänk till Nortic




#4 

Karlsson Barock/Martin Vanberg

Kulturhuset Najaden, lördag 7 oktober kl 16.00



Äntligen har vi glädjen att välkomna Martin Vanberg, en av vårt lands främsta tenorer. Martin har i sommar rönt stor framgång som Dardanus i Confidencens kritikerrosade operauppsättning. 

Nu tillsammans med Karlsson Barock bjuds vi på ett variationsrikt program med brittiskt tema där vi bland annat får höra arior från Georg Friedrich Händels fantastiska skatt av operor och oratorier. 

Den överväldigande melodiska förfiningen och den utpräglat starka känslan för dramatik beundrades och utgjorde en förebild för många av tidens tonsättare.


Program:

Charles Avison (1709-1770) 

 Concerto 5, efter Domenico Scarlatti

   Largo

   Allegro 

   Andante moderato

   Allegro


Georg Friedrich Händel (1685-1759) 

È ben folle quel nocchier, Tempos aria ur Il trionfo del

  tempo e del disinganno, HWV 46


Georg Friedrich Händel 

 Un momento di contento, Orontes aria ur Alcina, HWV 34


Georg Friedrich Händel 

 Concerto grosso op. 6:1, G-dur, HWV 319

  A tempo giusto

  Allegro

  Adagio

  Allegro

  Allegro


- PAUS -


John Dowland (1563-1626)

Flow my tears, ur The Second Booke of Songs or Ayres of

 2, 4 and 5 parts


Henry Purcell (1659-1695)  

Svit ur The Fairy Queen, Z.629

  Prelude

  Rondeau

  Dance for the Fairies

  Monkey's dance

  Chaconne


John Dowland 

 Come again, ur First Booke of Songes or Ayres


Georg Friedrich Händel 

 Waft her, angels, Jephtas aria ur Jephta, HWV 70


Jean-Féry Rebel (1666-1747) 

Les caractères de la danse

 Prélude – Courante – Menuet – Bourrée – Chaconne - Sarabande – Gigue – 

 Rigaudon – Passepied – Gavotte Sonate – Loure – Musette – Sonate


Medverkande:

Göran Karlsson, cembalo / konstnärlig ledare

Martin Vanberg - tenor

Sara Uneback, Marie-Louise Marming, Julia, Dagerfelt, Robert Marberg, Pernilla Berg -barockviolin.

Susanne Brunström, Mika Persdotter - barockviola.

Stina Petersson, Ernir Pálsson - barockcello.

Joakim Peterson – violone.

 

Martin Vanberg

Efter sångsolistutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan 2003-2007 och operautbildning vid Opera-Akademiet i Köpenhamn 2007-2010 debuterade Martin Vanberg 2011 som Oronte i Alcina på GöteborgsOperan dit han återvände som greve Almaviva i Barberaren i Sevilla 2013. Martin blev efter opera-studierna finalist i den 2:a Cesti-tävlingen i barocksång i Innsbruck Österrike vilket gav honom ett internationellt erkännande och där han bland annat blev belönad med roller i Poppeas Kröning i Innsbruck och konserter som tex Messias i Potsdam.

Martin har sjungit med orkestrar och ensembler som Akademie für Alte musik Berlin, RAI Torino, Teatro Regio Torino, Europa Galante, I Solisti Veneti, I Pomeriggi musicali i Milano, Drottningholms Barockensemble, Svenska kammarorkestern, Concerto Copenhagen, Ludovico's Band i Melbourne, Les Accents, Kammerorchester Basel mfl, samt våra svenska symfoniorkestrar.

Karlsson Barock

Karlsson Barock har sin hemvist i Göteborg och består av ett femtontal musiker med hjärtat i den tidiga musiken. Gemensamt har de passionen för barockmusik och på tidstypiska instrument spelar Karlsson Barock orkestermusik ur den europeiska musikskatten från 1600- och 1700-talen.


Orkestern har sedan sin första konsert 2009 byggt upp en omfattande konsertverksamhet i Göteborg med en egen konsertserie och med gästspel på andra platser.
Karlsson Barock deltar i flera spännande projekt där man bland annat fokuserar på mötet mellan barockmusik och andra konstarter, vilket har fört orkestern och dess publik till nya konsertlokaler, allt från kyrkor och konsthallar, till ateljéer och smedjor. Karlsson Barock satsar även på pedagogiska projekt där unga musiker får chansen att möta orkestermedlemmarna och prova på att spela tidig musik med autentiska instrument. Man driver även ungdomsbarockorkestern Kompani 415 där man erbjuder unga musiker möjligheten att fördjupa sig inom den tidiga musiken.

Karlsson Barock har med sina inspirerade och lekfulla tolkningar av kända och okända verk samlat en hängiven publik som återkommer konsert efter konsert för att uppleva när musiken får liv! 

I höstens program har Karlsson Barock glädjen att välkomna Martin Vanberg, en av vårt lands främsta tenorer. I ett variationsrikt program får vi bland annat höra arior från Georg Friedrich Händels fantastiska skatt av operor och oratorier. 


Bokningslänk till Nortic




                                                                                                                                                                       foto: Lina Alriksson



#5 

Musica Vitae 

Simon Crawford-Phillips, dirigent och piano 

Matthew Sharp, cello

Kulturhuset Najaden, onsdag 11 oktober kl 19.00


Program

Michael Tippett
Liten musik för stråkorkester

Errollyn Wallen
Cellokonsert – Matthew Sharp

-PAUS-

George Gershwin
Lullaby 

Ernest Bloch
 Concerto Grosso No.1 


Musica Vitae utforskar Nya Världar tillsammans med den brittiske pianisten och dirigenten Simon Crawford-Phillips i samspel cellisten Matthew Sharp,. I denna konsert möter vi musik av George Gershwin, Ernest Bloch och Michael Tippet, samt nordisk premiär av Errolyn Wallens cellokonsert.

Simon Crawford-Phillips är framgångsrik dirigent, hyllad pianist och solist, och en kammarmusiker som regelbundet samarbetar med de allra bästa och största. Hans recept på en spännande programsättning är omfångsrikt och välkryddat, ofta med passion för samtida musik. Simon har framträtt med orkestrar som BBC Scottish Symphony Orchestra och Sveriges Radios Symfoniorkester samt turnérat med sina egna ensembler The Kungsbacka Piano Trio, and Stockholm Syndrome Ensemble. Simon är chefdirigent för Västerås Sinfonietta.

"Cellist. Singer. Educator". Med dessa tre ord beskriver den brittiske solisten Matthew Sharp sig själv, men det finns verkligen en vidare betydelse bakom dem. Matthew möter musiken med livfull nyfikenhet och det är uppenbart att han vill inspirera andra att hitta samma väg. Han uppträder världen över som solocellist, som baryton i flertalet av operavärldens huvudroller, och han verkar även som dirigent och utbildare. Hans ledstjärnor är att anknytning, inspiration samt att bejaka mod och glädje. Dessa driver honom in i den klassiska kanonen, genom tvärkulturella samarbeten över alla konstformer.


Bokningslänk till Nortic 




#6 

Anna Fedorova,  piano

Kulturhuset Najaden, onsdag 18 oktober kl 19.00 


Program


Edvard Grieg
ur Lyriske stykker


Sergej Rachmaninov

preludes

Op 32   No 5

Op 32   No 12

Op 23   No 2


Manuel De Falla
Svit ur El amor brujo


- paus -


Modest Musorgskij
Tavlor på en utställning


Anna Borysivna Fedorova är en ukrainsk konsertpianist. Fedorova uppträder som solist, kammarmusiker och med symfoniorkestrar i de stora konsertsalarna i Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Italien, Storbritannien, Ukraina, Polen, USA, Mexiko, Argentina och delar av Asien, och nu gästar hon Halmstad.

Kritiker från New York Times och Gramophone Magazine har beskrivit Anna Federovas spel som känsligt, poetiskt och smakfullt, och hon blev en viral succé när hennes liveinspelningar av Sergej Rachmaninovs andra pianokonsert fick mer än 35 miljoner visningar på Youtube. Vilket gör den till den mest sedda klassiska konserten på Youtube (!).

Anna ger regelbundet konserter vid flera av världens mest prestigefyllda konserthus som t.ex. Concertgebouw Amsterdam, Carnegie Hall i New York och Tonhalle Zürich.

Som solist har hon framträtt med flera av världens främsta symfoniorkestrar och bjudits in att spela på kammarmusikfestivaler som Verbier, Menuhin och Stift Festival.

Under sommaren 2022 turnerade hon som solist tillsammans med The Ukrainian Freedom runt om i Europa och USA.

Youtubelänk

Bokningslänk till Nortic 






#7 

Camerata Nordica /Aylen Pritchin

Kulturhuset Najaden, fredag 24 november kl 19.00


Program

Felix Mendelssohn Symfoni nr.12 i G-moll för stråkar

Ralph Vaughan Williams Concerto accademico

– paus –

Leonid Desyatnikov « Wie der alter Leiermann » för violin och stråkar

tillägnad F. Schuberts 200-årsjubileum

Ludwig van Beethoven Stråkkvartett op.95 « Serioso »


Violinisten Aylen Pritchin gör sitt första framträdande med Camerata Nordica. Han är etablerad i Paris och har vunnit första pris i flera internationella tävlingar.
Han har i sin karriär hittills uppträtt tillsammans med de mest prestigefyllda orkestrarna och i de finaste konsertsalarna, såsom exempelvis i Wiens konserthus och i Concertgebouw i Amsterdam.

Han presenterar här ett varierat program "Between tradition and modernity".

I första delen av konserten får vi höra Mendelssohns välkända stråksymfoni som kontrasterar Vaughan Williams konsert för violin och stråkar, komponerad vid en tid när nyklassicismen utforskades av många samtida kompositörer. Stycket kombinerar referenser till barockmusiken med Williams' egen ådra för pastoral violinmusik, som han är så skicklig på att använda.

Efter paus vill Aylen kontrastera två stycken igen, denna gång Beethovens stråkkvartett "Serioso" i arrangemang för stråkensemble mot "Wie der alte Leiermann" (Som den gamla positivspelaren) för violin och stråkar, vilket beställdes av Gidon Kremer från Leonid Desyatnikov. Verket är baserat på "Leiermann", den sista sången i Frantz Schuberts sångcykel "Winterreise". Desyatnikov menade att denna sång, skriven i början av artonhundratalet är ett minimalistiskt mästerverk. Enligt kompositören är hans opus varken variationer eller parafraser eller en fantasi, utan en kommentar till denna melankoliska sång, skapad ur hans och den österrikiska romantiska musiken. Stycket är tillägnat Franz Schuberts tvåhundrade födelsedag 1997.


Youtubesmakprov av Aylen Pritchin


Bokningslänk till Nortic 




                                                                                                                                        Fotograf: Benjamin Holmqvist 


#8 

Rebell Gitarrkvartett

Halmstad Slott, onsdag 29 november kl 19.00


Program

Philip Glass
Opening
arr. Hannes Wikström

Hania Rani
Esja
arr. Emil Miranda Holmgren

Max Richter
The Twins (Prague)

Departure
arr. Rebell Gitarrkvartett

Jordan Nobles
Temporal waves

Alice Klint
Havet

arr. Jonathan Bernhardsson

Stefan Levin
ur All For Now
V. We dreamt of butterflies

-PAUS-

Philip Glass
ur Mishima/Stråkkvartett nr. 3
I. 1957: Award Montage
II. November 25 – Ichigaya
III. Grandmother and Kimitake
Arr. Rebell Gitarrkvartett

Meredith Monk
Ellis Island
arr. Jonathan Bernhardsson

Stefan Levin
ur All For Now
VI. The Get-out-of-my-face-blues

Annette Kruisbrink
Wayang Style
arr. Hannes Wikström

Leo Brouwer
Paisaje Cubano con Rumba


The Minimal Guitar

Fyra vänner, fyra gitarrer. Rebell Gitarrkvartett är gruppen som spelar nyskriven, minimalistisk konstmusik – med en twist. Musiken är ofta både abstrakt och melodisk, och tillsammans skapar de fyra gitarrerna en akustisk resonansvärld där såväl kontemplation som livlig energi ges en naturlig plats.
Kvartetten experimenterar med gitarrens möjligheter och har genom året samarbetat med en rad tonsättare för att även kunna framföra alldeles nyskriven musik.

The Minimal Guitar – minimalistisk musik, på fyra klassiska Gitarrer.
Minimalismen är enkel och komplex på samma gång. Musik som ofta bygger på repetition, klangfärger och puls passar gitarren som hand i handske.

Med sina fyra instrument väver Rebell Gitarrkvartett färgstarka mönster av toner, och bjuder in lyssnaren till en klangvärld som är både kontemplativ och energisk.

Youtubeklipp 

Youtubeklipp 2


Bokningslänk till Nortic



Information om priser kommer att meddelas senare.

Biljetter köper du enklast via Nortic www.nortic.se eller Halmstad Turistbyrå.

Ev resterande biljetter kan köpas på plats med start 1 timma innan konserten - 

med Swish eller kort.



VÅRSÄSONG 2023



onsdag 1 februari kl.19  Najaden 

Amatis Piano Trio


Lea Hausmann - violin

Samuel Shepherd - cello

Mengjie Han - piano


Program


Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Pianotrio nr 4 i Bb-dur, op. 11, "Gassenhauer" (1797)

Allegro con brio

Adagio

Tema con variazioni (Allegretto)


Andrea Tarrodi (f. 1981)

Moorlands (2018)


~~~PAUS ~~~


Johannes Brahms (1833-1897)

Pianotrio nr 1 i B-dur, op 8 (1854)

Allegro con brio

Scherzo: allegro molto

Adagio

Final: allegro


Rising Stars 2018-2019 - på väg att erövra världen

Amatis Piano Trio bildades 2014 av den tyska violinisten Lea Hausmann, den engelska cellisten Samuel Shepherd och den holländsk-kinesiske pianisten Mengjie Han.

Bara några veckor efter starten vann trion publikpriset vid Grachtenfestival-Concours i Amsterdam vilket ledde direkt till flera engagemang i Nederländerna. 2015 vann de första priset vid International Parkhouse Award i Wigmore Hall och 2016-2018 blev trion utsett till BBC New Generation Artists.

Under pandemin begåvades trion med Sir Andras Schiffs protegé, pianisten Andrei Gologan. I denna nya sättning framför de ett spännande program som spänner från slutet på-1700 talet till nutid, med den svenska kompositören Andrea Tarrodis "Moorlands" som mittpunkt. Andrea är flitigt anlitad som kompositör både i Norden och övriga världen, och "Moorlands" hade premiär sommaren 2019.


Länk till youtubeklipp hittar du här 

Länk till förköp av biljetter på Nortic finns här





onsdag 15 mars kl.19 Najaden

Fred Holmlund, gitarr


"Med mitt konsertprogram vill jag erbjuda den musik som ligger mig närmast hjärtat. Ni kommer att få följa med på en heltäckande musikalisk resa, som sträcker sig hela vägen från Bach till Gärdestad och allt däremellan."

Program

Arvo pärt - Für Alina

Štěpán Rak - Tre ryska valser

Johann Sebastian Bach - Ur Cellosvit nr. 6 BWV 1012

Napoleon Coste - Le Depart


- PAUS -


Ida Presti Ur - Sex etyder för gitarr

Ted Gärdestad - Fyra sånger av Ted Gärdestad bearbetade för gitarr

Sergio Assad - Aquarelle


Länk till youtubeklipp hittar du här


Länk till förköp av biljetter på Nortic finns här 




torsdag 30 mars kl.19 Najaden

tenThing Brass Ensemble


10 kvinnliga musiker från Norge

Tine Thing Helseth, trumpet och konstnärlig ledare
Maren Ingeborg Tjernsil, trumpet
Guro Lukretzia Bjørnstad Kraft, trumpet
Elin Holmen Kurverud, trumpet
Lena Wik, valthorn
Astri Karoline Ellann, trombon
Tone Christin Lium Røssland, trombone
Marie Nøkleby Hanssen, trombone
Runa Eid Hermansen, trombone
Heidi Solem, tuba 

tenThing Brass Ensemble grundades 2007 av norska Tine Thing Helseth som ett roligt och spännande samarbete mellan musikaliska vänner. Den kvinnliga tentetten har därefter etablerat sig på den internationella scenen.

tenThing har en mångsidig repertoar med allt från Mozart till Weill, Grieg till Bernstein och Lully till Bartok.

tenThing etablerade sig först i framträdande över hela sitt hemland Norge och gladde så småningom en enorm nationell publik genom att inviga 2011 års norska Grammy Awards. Strax därefter uppträdde gruppen på BBC Proms i en föreställning i Londons Cadogan Hall varefter de fick spelningar på en rad prestigefyllda festivaler och konserthus runt om i Europa.


Länk till förköp av biljetter på Nortic finns här


                                                                                                                                                                         Foto: Matthew Long


onsdag 12 april kl.19 Najaden

Barokksolistene 

The Nordic Sessions


Bjarte Eike                    konstnärlig ledare, violin, hardangerfela, mandolin

Per Buhre                      sång, viola

Hans Knut Sveen        harmonium, keyboard

Johannes Lundberg   kontrabas, nyckelharpa

Fredrik Bock                 barockgitarr, charango

Steven Player                barockgitarr, dans


Barokksolistene grundades 2005 av den norske violinisten Bjarte Eike, som också leder ensemblen. Ensemblen är idag erkänd som en av de mest dynamiska och spännande ensembler inom begreppet tidig musik. Med sin virtuosa musikalitet och utomordentliga ensemblespel, strävar Barokksolistene hela tiden mot att nå sin publik, både ny som gammal. Ensemblens förkärlek till att engagera med folk- och experimentalmusik, improvisation, bildkonst, dans och historieberättande, har lett dem till att skapa unika konsertupplevelser som presenterats för utsålda hus runtom i världen.


The Nordic Sessions hade premiär på Bremen Festival 2021 och är en färgstark och unik show som utforskar kopplingar i musik, berättelser, danser och sånger mellan den keltiska och den skandinaviska repertoaren från 1700-talet. Ett sekel då både Danmark och Sverige var inflytelserika kungadömen.
I framförallt Stockholm och Köpenhamn anställdes på den tiden hovmusiker från hela Europa, vilket såklart i stor utsträckning påverkade och präglade den skandinaviska musikscenen. De två mest tongivande musikerna var den danske musikern Ludvig Holberg och den svenske musikern Carl Michael Bellman.


Under den här tiden var det då dansktillhörande Norge, relativt provinsiellt men
med en egen distinkt kultur av musik, sånger och danser. Påverkade av engelsk, holländsk, fransk och tysk musik, fann dessa sig väl i Norge och bidrog till utvecklingen av "hallings", sång och dansmusik som sedermera anses bli det norska musikarvet. Faktum är att de blev snabbt nationella konstuttryck där ex en minuet blev en springleik och en polonaise blev en polsdans.


The Nordic Sessions hade premiär på Bremen Festival 2021 och är en färgstark och unik show som utforskar kopplingar i musik, berättelser, danser och sånger mellan den keltiska och den skandinaviska repertoaren från 1700-talet. Ett sekel då både Danmark och Sverige var inflytelserika kungadömen.
I framförallt Stockholm och Köpenhamn anställdes på den tiden hovmusiker från hela Europa, vilket såklart i stor utsträckning påverkade och präglade den skandinaviska musikscenen.

 

De två mest tongivande musikerna var den danske musikern Ludvig Holberg och den svenske musikern Carl Michael Bellman.
Under den här tiden var det då dansktillhörande Norge, relativt provinsiellt men med en egen distinkt kultur av musik, sånger och danser. Påverkade av engelsk, holländsk, fransk och tysk musik, fann dessa sig väl i Norge och bidrog till utvecklingen av "hallings", sång och dansmusik som sedermera anses bli det norska musikarvet. Faktum är att de blev snabbt nationella konstuttryck där ex en minuet blev en springleik och en polonaise blev en polsdans.


Länk till förköp på Nortic hittar du här



                                                                                                                                                       Foto: Raphaelle Blasselle


söndag 23 april kl.17 Najaden

Kitgut Quartet


Amandine Beyer         violin 

Naaman Sluchin         violin 

Josèphe Cottet              viola 

Frédéric Baldassare    cello


PROGRAM:


Henry Purcell      Fantazia à 4 i G-dur Curtain Tune on a ground, utdrag ur "Timon of Athens"

Samuel Scheidt   Fuga quadruplici "fantasia super Io son ferito lasso" ur "Tabulatura Nova"

Matthew Locke   Consort of four parts, Suite n°2 i D-dur: Fantaisie – Courante – Ayre – Saraband

Joseph Haydn      Stråkkvartett i D-dur, Op. 71 n°2 

1. Adagio-Allegro  

2. Andante cantabile  

3. Menuetto: Allegretto  

4. Finale: Allegretto-Vivace


– paus –


Samuel Scheidt    Ur "Ludi Musici": Paduan – Galliard – Courant dolorosa – Alamande

Henry Purcell       Fantazia à 4 i Bb-dur Hornpipe, utdrag ur "King Arthur"

Matthew Locke    Curtain tune, utdrag ur "The Tempest"

Henry Purcell        Pavane i g-moll Chacony i g-moll


Ingen hade kunnat förutspå sammanförandet av de fyra musiker som utgör Kitgut Quartet, vars gärningar är så mångsidiga och kontrasterande. Men efter ett första möte år 2015 stod det klart: Kitgut Quartet hade skapats, av Amandine Beyer, Naaman Sluchin, Josèphe Cottet och Frédéric Baldassare, samtliga spelandes på tidstrogna instrument, beklädda med sensträngar.

Den erfarenhet som samtliga av kvartettens medlemmar samlat på sig i egenskap av såväl kammarmusiker som solister i stora europeiska ensembler har väckt en önskan att lyfta stråkrepertoarens främsta verk, som i många fall hamnat i glömska.

Kitgut Quartets repertoar ifrågasätter stråkkvartetternas ursprung, och utforskar de många försök som gjorts att skriva renodlat instrumentell musik för fyra stämmor i Europa, långt före klassicismens tid. Kitgut presenterar i sina konserter en annan syn på stråkkvartettens födelse, ett annat svar än de återkommande namnen Schubert, Mozart, Beethoven och Haydn. På scenen delar de med sig av den humoristiska och spontana dialog som genomsyrar hela deras arbete och musikerskap.

Sedan debuten 2015 har kvartetten gästat flera europeiska scener och festivaler såsom Théâtre des Abbesses i Paris och Amuz Flanders Festival i Antwerpen. Under 2022 besöker de Amsterdam String Quartet Biennale.

År 2020 släpptes kvartettens debutalbum "'Tis too late to be wise" där Henry Purcells och Matthew Lockes musik särskilt lyfts fram. Albumet blev kritikerrosat både i Frankrike och internationellt och fick priset "Diapason Découverte".

Youtubeklipp hittar du här

Länk till förköp på Nortic hittar du här


Tack för ditt medlemskap och för att du stöttar kammarmusiken i Halmstad!