Säsongsprogram 

 Hösten 2024

preliminärt program


#1

To 29 aug kl 19.00 Göteborgsoperans orkester

Kulturhuset Najaden 

Martyna Szymczak, dirigent

del av Halland Opera & operans egna sångsolister



#2

Fre 20 sept kl 19.00 Helsingborgs Symfoniorkester

Kulturhuset Najaden 

Maxime Pascal, dirigent

Trio con brio Copenhagen: Soo-Jin Hong, violin;

Soo-Kyung Hong, cello; Jens Elvekjær, piano

Beethoven: konsert för violin, cello och piano i C-dur, op. 56.

Berwald: symfoni nr. 4, Naïve



#3

Sö 29 sept kl 16.00 Ecstatic Ensemble

Martin Luthers kyrka 

Sofia Niklasson, Jeanette Köhn, Malena Ernman

Leif Aruhn-Solén, Hans-Peter Nee, Gustav Nordlander

del av Martin Luthers musikfestival 



#4

Sö 6 okt kl 16.00 Halmstads Symfoniorkester

Kulturhuset Najaden 

Erik Jacobsson, dirigent

även familjekonsert kl 13.00 

Nielsen: orientalisk festmarsch ur Aladdin eller Den förunderliga lampan

Tjajkovskij: inledningen av svit ur Svansjön

Williams: två satser ur Harry Potter and the Sorcerer's Stone

Beethoven: symfoni nr 5 i c-moll, op. 67, 'Ödessymfonin'



#5

On 23 okt kl 19.00 Musica Vitae och Nordic

Kulturhuset Najaden 

Erik Rydvall, nyckelharpa 

Anders Löfberg, cello

Magnus Zetterlund, mandolin



#6

Lö 9 nov kl. 16.00 Västerås Sinfonietta

Kulturhuset Najaden 

Simon Crawford-Phillips, dirigent

Johan Dalene, violinist

Beethoven: Ouverture till Prometheus

Monnakgotla: fiolkonserten "Globe Skimmer Surfing the Somali Jet"

Beethoven:symfoni nr 3 i E♭-Dur, op. 55, 'Eroica'



#7

On 13 nov kl. 19.00 Monbijou stråkkvartett, vinnare av "Ung och lovande"

Kulturhuset Najaden 

Haydn: stråkkvartett nr 52 i E♭-Dur, op. 64:6

Nyskrivet verk

Beethoven:stråkkvartett nr 14 i ciss-moll, op. 131



#8

On 27 nov kl. 19.00 Hans Pålsson, piano

Kulturhuset Najaden 

Korta stycken av J. S. Bach, Haydn, Mozart, Chopin, Saint-Saëns och

Bo Nilsson

Schubert: sonat nr 21 i B♭-dur, D. 960.




VÅRSÄSONG 2024

       Kortfattat program, skrolla ner för detaljerad              information, reservation för ändringar.


#1 

ons 24 jan kl 19:00, Kulturhuset Najaden

Amalie Stalheim, cello

David Huang, piano



#2 

sön 4 febr kl 13:00, Kulturhuset Najaden

Halmstad Symfoniorkester, familjekonsert

kl 16:00 dito ordinarie konsert




#3

Ons 14 febr kl 15:00, filmvisning på Röda Kvarn

Maria Callas konsert i Opéra national de Paris 1958




#4

lör 2 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden

Ragazze Quartet




#5

Fre 8 mars kl 19:00, Kulturhuset Najaden

Helsingborgs Symfoniorkester




#6

sön 10 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden

Nordic Percussion Group





#7

tis 9 april kl 19:00, Kulturhuset Najaden

Andreas Brantelid - cello

Mathias Kjøller -  klarinett

Christian Ihle Hadland - piano





#8

tis 16 april kl 17:30 (obs tiden), Kulturhuset Najaden

Horntrio


Ben Goldscheider - horn

Callum Smart - violin

Richard Uttley - piano



Kl 19:00 Möjlighet att hänga kvar på en måltid eller komma tidigt till 

kl 20:00 Jazz i Halmstad konsert 

Emie R. Roussel Trio (Canada) 

Mer detaljer och priser kommer! 



          

                           


#1

ons 24 jan kl 19:00, Kulturhuset Najaden  

Amalie Stalheim, cello 

David Huang, piano


Program:

Nadia Boulanger (1887 – 1979)

Trois pièces för cello och piano
I. Modéré
II. Sans vitesse et à l'aise
III. Vite et nerveusement rythmé


Benjamin Britten (1913 – 1976)

Cellosonat C-dur op 65
I. Dialogo

II. Scherzo – pizzicato
III. Elegia
IV. Marcia. Energico
V. Moto perpetuo. Presto


- PAUS -


Anders Hillborg(1954 – )

Duo för cello och piano

Sergej Rachmaninov (1873 – 1943)

Sonat för cello och piano g-moll op 19

I. Lento – Allegro moderato
II. Allegro scherzando
III. Andante
IV. Allegro mosso – Meno mosso – Moderato – Più vivo


David Huangs snabba karriär blev ett faktum när han 2014 vann Sveriges största tävling för klassiska musiker, Solistpriset. Han blev utsedd till Sveriges Radio P2:s Artist in Residence och har sedan dess varit en av Sveriges mer efterfrågade pianister och en regelbunden gäst hos landets symfoniorkestrar och konserthus, hyllad för sitt personliga och känslofulla artisteri.

Utöver sitt musikerskap märks också hans stora engagemang för spridning av den klassiska musiken till en ny publik. 2016 startade han konsertserien Förstaparkett som presenterar den främsta kammarmusiken i hemmafestmiljö. Tillsammans med Christian Karlsen driver han sedan 2018 den berömda festivalen Gränslandet – symfonisk fest som främst vänder sig till yngre publik.

Bland karriärens höjdpunkter så här långt kan nämnas Bachs legendariska Goldbergvariationer inför ett fullsatt Berwaldhallen, Sjostakovitjs första pianokonsert med Göteborgs Symfoniorkester under ledning av Manfred Honeck och Stenhammars andra pianokonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Svensk-norska cellisten Amalie Stalheim (f. 1993 i Bergen) är vinnare av båda Svenska Solistpriset 2018 och det norska Solistpriset 2021. Hon är en aktiv kammarmusiker och har samarbetat med bl.a. Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Kathryn Stott, Christian Ihle Hadland och Polina Leschenko.

Amalie brinner för att spela och beställa nyskriven musik för cello. De senaste åren har hon uruppfört och spelat in sju cellokonserter, flera av specialskrivna för henne, av bland andra Missy Mazzoli, Anders Hillborg, Knut Vaage och Anna-Lena Laurin.



Amalies hemsida



#2

     sön 4 febr kl 13:00 och 16:00, Kulturhuset Najaden

Halmstads Symfoniorkester

kl 13:00 familjekonsert

kl 16:00 ordinarie konsert


On hearing the first cuckoo in spring


Erik Jakobsson, dirigent

Samuel Berthod, klarinett


Halmstads Symfoniorkester
Vår egna Halmstads Symfoniorkester gör åter ett vinterprojekt på Najaden under ledning av den uppskattade svensk-danske dirigenten Erik Jakobsson. Orkestern består av en blandning av proffs, fritidsmusiker och duktiga kulturskoleelever. Sedan starten i januari 2020 har Halmstads Symfoniorkester med framgång presenterat ett halvt dussin orkesterprojekt med symfonisk musik under ledning av skickliga professionella dirigenter.


Dirigenten Erik Jakobsson föddes i Ludvika men är sedan tre decennier bosatt i Köpen-hamn. Han har dirigerat bl a Copenhagen Phil, Det Kongelige Kapel samt Helsingborgs, Norrköpings och Halmstads symfoniorkestrar.


Orkestern bjuder på två härliga program:


Söndagen den 4 februari kl 13:00 - ca 13:45 i Kulturhuset Najaden
FAMILJEKONSERT

Orkesterns instrumentgrupper presenterar sig och spelar sedan ur programmet (som framförs i sin helhet kl 16) olika exempel på orkestermusik av bl a:

  • Carl Nielsen, en bondgrabb från Fyn i Danmark, egensinnig, humoristisk och musikaliskt före sin tid.
  • Carl Maria von Weber: med dålig hälsa men mycket fantasi komponerade han musik som ofta var inspirerad av skräckromantiska berättelser.
  • Frederick Delius, engelsk tonsättare med tyska föräldrar, bosatt i Frankrike. Hans musik är ofta drömmande, som om han längtar efter att vara någon annanstans. Här hör vi den första vårgöken kalla på vår uppmärksamhet.

I konsertens final hjälps vi alla åt, Erik Jakobsson dirigerar både publiken och orkestern! Välkommen att sjunga och/eller låna ett instrument och spela med!!
Medverkar gör: Hatte Bärtilsson, text m m, och Samuel Berthod, klarinettsolist


Söndagen den 4 februari kl 16.00
HELAFTONSPROGRAM


Frederick Delius: On Hearing the First Cuckoo in Spring
Frederick Delius föddes 1866 i England av tysk härkomst och bosatt större delen av sitt liv i Frankrike. Närmare bestämt i idylliska Grez-sur-Loing med den stora svenska konstnärskolonin (bl a Carl Larsson, Bruno Liljefors, August Strindberg och Karl Nordström). Kvällens stycke komponerades där 1911-1912: idyllen längs floden Loing skildras med en raffinerad harmonik. Tonsättarens mest spelade verk.


Carl Maria von Weber: Klarinettkonsert i f-moll, op 73
Solist: Samuel Berthod


Inspirerad av Mozart (Constanze Mozart var f ö hans kusin) komponerade den tyske tonsättaren Carl Maria von Weber år 1811 i den gryende romantiska perioden sin klarinettkonsert i f-moll för vännen och klarinettisten Heinrich Bärmann, som uruppförde konserten i München samma år. Musiken är rik på kontraster med suggestiva stämningar och dramatiska tempi.


Samuel Berthod, född i Paris, älskar Norden och har valt att bosätta sig i Halmstad där han undervisar på kulturskolan. I sitt hemland vann Berthod solistpriset utlyst av Institut de France och Radio France. Det följdes av en stor mängd uppdrag som solist i Europa, Kanada och Australien. Han ger masterclasses vid bland annat Australian National University i Canberra och Odessa Academy i Ukraina.


Carl Nielsen: Symfoni nr 1 i g-moll, op 7
Carl Nielsens symfoni nr 1 komponerades 1892 av en ung tonsättare, fast besluten att erövra världen! Han dedikerade symfonin till sin hustru, den framstående skulptrisen Anne-Marie Carl-Nielsen, född Brodersen. De hade gift sig året före. De båda konstnärernas äktenskap var långt mer jämställt är vad som var vanligt vid denna tid, och bestod trots kriser under hela deras liv. Nielsens tonspråk har en friskhet och tonalitet som senare kom att spränga konventionens gränser. Här är dock den unge tonsättaren fortfarande klart inspirerad av Brahms. Robert Simpson skriver i sin Nielsen-biografi att stycket "nog är den mest välorganiserade förstasymfonin som någonsin skrivits". Även om symfonins melodier har en karaktäristisk dansk prägel visar Nielsen, enligt Simpson, här redan prov på den "progressiva tonalitet" som han blivit så berömd för.


Ytterligare info om dirigenten Erik Jakobsson:

Dirigent, violinist, pianist och organist. Född och uppvuxen i Ludvika. Studier i Stockholm hos pianisten Ester Bodin och violinisten Josef Grünfarb. Därefter hos professor Tutter Givskov på Det Jyske Musikkonservatoriet i Århus med avslutande diplomexamen 1986. Efterföljande violinstudier på akademien i Prag och hos Berliner Filharmonikernas konsertmästare, Leon Spierer.

Efter ett kort uppehåll i London med engagemang i bl.a. National Symphony Orchestra och Scottish Chamber Orchestra bosatte sig Erik Jakobsson 1991 i Köpenhamn, där han primärt arbetade som violinist i köpenhamnska orkestrar, huvudsakligen i DR Symfoniorkester. Dirigentkarriären inleddes med masterclasses hos Jorma Panula efterföljt av studier hos professor Giancarlo Andretta på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med start 2009. Han har dirigerat danska och svenska orkestrar såsom Själlands Symfoniorkester, Randers Kammerorkester, Helsingborgs och Norrköpings symfoniorkester och Värmlandsoperans orkester.

Han har varit assisterande dirigent på Det Kongelige Teater, och 2008-11 var Erik Jakobsson dirigent, kormästare och repetitör på Opera på Skäret. 2011 var han dirigent på en omfattande danmarksturné av Operaen i Midten´s uppsättning av La Bohème. Erik Jakobsson har alltid engagerat sig i arbete med unga och amatörer, och dirigerar regelbundet Amatørsymfonikerne, Albertslunds ungdoms-symfoniorkester, Suzuki-instituttets kammerorkester, den svenska orkestern Bergslagens kammarsymfoniker, och Grängesbergs orkesterförening. 

Han har också varit ledare och dirigent på det årligt återkommande orkesterkursen på Vesterlund højskole med unga musiker från 2000 till 2010.

Våren 2021 avslutade Erik Jakobsson studier i orgel, kyrkomusik och tidig musik på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med en solistkonsert i Trinitatis kyrkan i København. Han är nu organist och konsertarrangör i Sundby kyrka i Köpenhamn.


Ytterligare info om solisten Samuel Berthod:

Som en outtröttlig resenär genom olika musikaliska världar har Samuel Berthod skapat sig en unik profil bland konsertklarinettister. Han närmar sig med samma förtjusning klassisk musik, samtida musik, jazz, klezmer & balkanmusik, elektro, arrangemang och komposition.

Han har studerat klarinett i Paris hos Alain Damiens och i Frankfurt med Armin Ziegler. Vid sexton års ålder gav han sin första konsert som solist i den virtuosa klarinettkvintetten av Karl Maria von Weber, efter bara åtta års klarinettstudier.

Samuel Berthod har vunnit flera utmärkelser; stiftelsen Radio-France, Thy masterclass i Danmark och Artist in Residence Program i Finland. Han har uppträtt som solist i Europa, Kanada och Australien, innan han återigen bosatt sig i Frankrike och slutligen i Sverige.

Han har samarbetat med stråkkvartetterna Élysée (FR), Diotima (FR), Antares (FR), Nocturnum (UA), Artende (FI), Weber (SE), Danska stråkkvartetten, Lamoureux Orchestra (FR), och Rivne Chamber Orchestra (UA), Lviv festivalorkester (UA) och Moravian Philharmonic Orchestra (CZ).

Han har även givit masterclasses vid universitetet i Canberra, vitryska statsakademin i Minsk, akademierna i Odessa, Lviv, Rivne och Chernihiv i Ukraina, och varit klarinettlärare i Paris.              Sedan 2023 undervisar han på kulturskolan i Halmstad.




#3

Ons 14 febr kl 15:00, filmvisning på Röda Kvarn 

Maria Callas konsert i Opéra national de Paris 1958

 

LEGENDARISK KONSERT MED MARIA CALLAS VISAS PÅ RÖDA KVARN

Samarrangemang med Halmstad Ciné Club 


Den 19 december 1958 framträdde ikonen Maria Callas på Paris Opéra. Hon stod på höjden av sin karriär och i publiken satt bland annat Jean Cocteau, den franska presidenten Coty, Charlie Chaplin och Brigitte Bardot. Konserten blev legendarisk och nu erbjuds en unik chans att återuppleva kvällen på en stor bioduk. Restaurerad för första gången i färg och 4K Ultra HD. 

Maria Callas betraktas som en världens största operastjärnor genom tiderna. Inte bara på grund av sin intensiva röst och för att hon med stor inlevelse gestaltade rader av färgstarka kvinnor på de stora operascenerna, utan också för sin stil och sitt trassliga kärleksliv med redaren Aristoteles Onassis som dumpade henne för Jackie Kennedy. Hennes liv var i princip som en tragisk opera.

I år skulle Maria Callas ha fyllt 100 år och i samband med det visas nu den legendariska konserten som hittats av en slump av Maria Callas-fantasten Tom Volf och restaurerats till toppklass. Bered dig på en orgie i opera, då Callas, iklädd haute couture och juveler för miljoner, framför sin signaturroll Normas "Casta diva", den gripande Miserere-scenen från Verdis Trubaduren och "Una voce poco fa" från Barberaren i Sevilla. Höjdpunkten på kvällen kommer i den andra halvan: en fullt iscensatt Tosca, Akt II.

Konserten är producerad av teamet bakom den prisbelönta filmen Maria by Callas och är tillgänglig för första gången i färg och 4K Ultra HD – restaurerad från en nyligen upptäckt ljudkälla och originalrullarna i 16 mm.

REGI: Tom Volf

PRODUKTION OCH RESTAURERING: Samuel Francois-Steininger

LÄNGD: 90 minuter (engelsk text)

LÄNK TILL TRAILER



#4

lör 2 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden 

Ragazze Quartet


Program: Lamento

Henry Purcell:           "Didos klagan" ur Dido och Aeneas (arr. Mark Steinberg)

Carlo Gesualdo:          Mercè!, grido piangendo from Madrigals (arr. Mark Steinberg)

Moro, lasso, al mio duolo from Madrigals (arr. Bruce Adolphe)

Seung-Won Oh:          Elegy in Me

Felix Mendelsohn:     Stråkkvartett nr.6 i f-moll op.80


"Livets största besvikelse är inte döden i sig, det är vad vi låter dö inom oss." - Jeffrey Klein

Alla människor möter döden någon gång i livet. Sorg är en nödvändig process för att anpassa sig till att fortsätta livet utan den betydelsefulla personen. Var och en av oss har vårt eget unika sätt att sörja, men det finns några känslor som delas under sorgsprocessen, även genom århundradena.

I Lamento uppehåller sig Ragazze vid de olika sätt på vilka människor firar sina avlidna med musik. Från Gesualdo (senrenässans) via den berömda Didos klagan av Purcell (barock), till romantiken i Mendelssohns stråkkvartett op.80. Denna kvartett är tillägnad hans syster Fanny som plötsligt gick bort, och är skriven bara två månader före hans egen död.

Dessa verk kommer att kombineras med Elegy in Me, ett uppdrag till Seung-Won Oh, vars släktskap med den traditionella koreanska musiken och sedvänjorna resonerar i hennes samtida musikaliska idiom och framförandepraxis. Verket skapar en öppning för nya ljud och förhållningssätt för att påverka stråkkvartettens genre, ursprungligen rotad i västerländsk tradition.

Lamento kommer att ha premiär på stråkkvartettbiennalen i Amsterdam i januari 2024 och därefter turnera.


Biljettlänk

Mer information om Lamento

Ragazze Quartets youtubesida

Youtubeklipp




                                                                                                                                                                             Foto: Nicolaj Lund

#5

Fre 8 mars kl 19:00, Kulturhuset Najaden 

Helsingborgs Symfoniorkester


Fredrik Burstedt, dirigent

Oscar Edin, viola


Program:

Lisa Streich: Händeküssen

Paul Hindemith: Kammermusik nr 5

- paus -

Johannes Brahms: Symfoni nr 1 i c-moll, op. 69


HSO – Brahms med Burstedt – Mästarprov för viola & symfoniorkester

ÄR HÄNDEKÜSSEN SÄSONGENS mest originella verk? Lisa Streichs stycke har inspirerats av en passage i ett av den döve Beethovens konversationshäften: "Handkyssande är inte bra". 

Det är en drömd dans, där det bjuds upp med handkyssar, men hur är det dansa när man är döv? Vi delar upp HSO i två delar (höger och vänster fot) medan alla i publiken får sitta i Beethoven nästan helt döva hörselkanal. 

Diplomanden Oscar Edin tar sig an ett barockinspirerat verk av Hindemith och vi avslutar med Brahms första symfoni, som är den bäst mixade cocktailen av allt som är fantastiskt med den romantiska perioden.

Detta blir en konsert utöver det vanliga med musik från 2000-talet, 1900-talet och 1800-talet där Streich (medvetet) och Brahms (omedvetet) släppt in den ofrånkomlige Beethoven i sina stycken.


Biljettlänk



#5

Fre 8 mars kl 19:00, Kulturhuset Najaden 

Helsingborgs Symfoniorkester


Fredrik Burstedt, dirigent

Oscar Edin, viola


Program:

Lisa Streich: Händeküssen

Paul Hindemith: Kammermusik nr 5

- paus -

Johannes Brahms: Symfoni nr 1 i c-moll, op. 69


HSO – Brahms med Burstedt – Mästarprov för viola & symfoniorkester

ÄR HÄNDEKÜSSEN SÄSONGENS mest originella verk? Lisa Streichs stycke har inspirerats av en passage i ett av den döve Beethovens konversationshäften: "Handkyssande är inte bra". 

Det är en drömd dans, där det bjuds upp med handkyssar, men hur är det dansa när man är döv? Vi delar upp HSO i två delar (höger och vänster fot) medan alla i publiken får sitta i Beethoven nästan helt döva hörselkanal. 

Diplomanden Oscar Edin tar sig an ett barockinspirerat verk av Hindemith och vi avslutar med Brahms första symfoni, som är den bäst mixade cocktailen av allt som är fantastiskt med den romantiska perioden.

Detta blir en konsert utöver det vanliga med musik från 2000-talet, 1900-talet och 1800-talet där Streich (medvetet) och Brahms (omedvetet) släppt in den ofrånkomlige Beethoven i sina stycken.


Biljettlänk




#6

sön 10 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden 

Nordic Percussion Group


Patrick Raab

Johan Bridger

David Hildebrandt 

Morten Friis


Tinplay – Per Andreasson
Mallet Quartet – Steve Reich
1. Fast
2. Slow
3. Fast
Short Ride in a Fast Machine – John Adams, arr: Nordic Percussion Group
Concertino för två pianon – Dmitrij Sjostakovitj
arr: Johan Bridger

- paus -

Surprise!!!


"Reactions"

I detta möte med fyra av Nordens i särklass bästa slagverkare, får man uppleva en unik visuell och
musikalisk konsert!
Upplevelsen av fantastiska klanger och en spelglädje av magisk art, berör på alla plan.
De fyra musikerna bjuder helt och fullt på sig själva och levererar ett spännande, fint och mångfacetterat program.
Med fokus på det melodiska slagverket bjuder kvartetten på ett svängigt, klangrikt och virtuositet program med hög energi.
NPG är en nystartad, kraftfull slagverksensemble med synnerligen välmeriterade slagverkare! Alla de fyra musikerna är av världsklass och arbetar som både musiker, tonsättare och eftertraktade
pedagoger runt om i världen.


Youtubeklipp

Biljettlänk



#7

tis 9 april kl 19:00, Kulturhuset Najaden 


TRIO

Andreas Brantelid - cello

Mathias Kjøller - klarinett

Christian Ihle Hadland - piano

Nytt program ersätter Solistpriset med Alva Holm som utgår p g a sjukdom.


William Seymer (1890 – 1964) Svit för klarinett och piano op 8

I. Preludium

II.Élégietta

III. lntermezzo

IV. Alla marcia


Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) Trio B-dur op 11 "Gassenhauer"

I. Allegro con brio

II. Adagio

III. Tema con variazioni ("Pria ch'io l'impegno": Allegretto)

- Paus -



Wilhelm Stenhammar (1871 – 1927) Tre fantasier op 11 för piano solo

I. Molto appassionato

II. Dolce scherzando
III. Molto espressivo e con intimissimo sentiment


Johannes Brahms (1833 – 1897) Klarinettrio a-moll op 114

I. Allegro

II. Adagio

III. Andante grazioso

IV. Allegro



Andreas Brantelid, svensk-dansk cellist, debuterade vid 14 års ålder som solist med Elgars cellokonsert i Köpenhamn. Han vann Eurovision Young Musicians Competition 2006 och utnämndes till BBC:s "New Generation Artist" 2008-2011 samt till The European Concert Hall Organizations "Rising Star" 2008/2009. Han har gästat orkestrar som London Philharmonic och BBC-orkestrarna och uppträtt på konserthus som Carnegie Hall och Wigmore Hall. Sedan 2022 är Brantelid gästprofessor vid Sibeliusakademin i Helsingfors.

Mathias Kjøller började spela klarinett vid tio års ålder. 2004 antogs han till Det Jyske Musikkonservatorium, och tre år senare fick han tjänsten som förste klarinettist i Aarhus Symfoniorkester. Utöver att ha mottagit flera priser och utmärkelser, är han även aktiv som kammarmusiker och har regelbundet spelat med artister som Simon Crawford-Philips, The Danish String Quartet och Marianna Shirinyan vid festivaler som West Cork Chamber Music Festival, DSQ Festival och Bergen International Festival.

Christian Ihle Hadland har etablerat sig som en musiker vars känsliga, eleganta och personliga spelstil har fört honom till några av världens mest prestigefyllda scener. 2011 blev Christian internationellt uppmärksammad då han utsågs till BBC:s "New Generation Artist". Tack vare utmärkelsen fick han spela med BBC:s fyra symfoniorkestrar och göra flera solo- och kammarkonserter. Han har även spelat med några av Skandinaviens främsta symfoniorkestrar inklusive Sveriges Radios, DR Symfoniorkestret och Kungliga Filharmonikerna.

Turnén genomförs med stöd av Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik.


Biljettlänk


#8

Horntrio


tis 16 april kl 17:30 (obs tiden), Kulturhuset Najaden


Kl 19:00 Möjlighet att hänga kvar på en måltid eller komma tidigt till 

kl 20:00 Jazz i Halmstad konsert

Emie R. Roussel Trio (Canada) 

Mer detaljer och priser kommer! 

 


Ben Goldscheider, horn 

Callum Smart, violin

Richard Uttley, piano


Program:

MATTHEW PETERSON Beställningsverk (ca 10′)

ETHEL SMYTH Trio för violin, horn och piano (26′)


-paus-


CLARA SCHUMANN Tre romanser för violin och piano op. 22 (10′)

JOHANNES BRAHMS Horntrio i Ess-dur op. 40 (31′)


Horntrio från Storbritannien

-SVERIGEPREMIÄR & URUPPFÖRANDE

För första gången får vi se dessa tre prisvinnande musiker på turné i Sverige. Trion kommer dessutom att uruppföra ett verk av den svensk-amerikanske tonsättaren Matthew Peterson, exklusivt komponerat för denna turné.

Ben Goldscheider horn
Säsongen 21/22 nominerades Ben Goldscheider till ECHO Rising Star av Barbican och är flitigt anlitad som solist hos en lång rad av de större orkestrarna i Europa vid sidan av ett omfattande musicerande i olika kammarmusiksammanhang och egna recitals. Ben har med Sakari Oramo som dirigent uppträtt tillsammans med BBC Symphony Orchestra och 2022 genomförde han sin BBC Proms-debut tillsammans med Elena Urioste på violin och the City of Birmingham Symphony Orchestra under ledning av Kazuki Yamada. På programmet stod Ethel Smyths konsert för horn och violin som även finns med i sverigeprogrammet men då i pianosättning.
Ben är en enträgen ambassadör för nyskriven musik och inför sin sverigedebut kommer han tillsammans med sin horntrio inte bara att framföra verk av Smyth, Schumann och Brahms, utan även att uruppföra ett helt nytt beställningsverk för Legatokatalogen av den svensk-amerikanska tonsättaren Matthew Peterson.

Callum Smart violin
Callum Smart fick sitt Artist Diploma från Indiana University Jacobs School of Music efter studier för Maricio Fuks. Därefter fick han plats för vidare studier vid Royal Northern College of Music (RNCM) där han läste International Artist Diploma för Ana Chumachenco och Noah Benix-Bagley. Efter att ha blivit utsedd till "Rising Star" i samband med vinsten vid BBC Young Musicians stråkkategori och utsetts till prisvinnare vid Menuhin Competition 2010, uppträder Callum Smart numera frekvent med Storbritanniens och Nordamerikas ledande orkestrar. Callums schema är numera fulltecknat av egna recitals och kammarmusikframträdanden tillsammans med Richard Uttley och Ben Goldscheider.

Richard Uttley piano
Richard studerade på Royal Nothern College of Music innan han fortsatte sina studier på Clare College i Cambridge för Martin Roscoe vid Guildhall School. Han vann British Contemporary Piano Competition 2006 och Young Classical Artists Trust (YCAT) auditions 2011. Han framträder ofta i recitals, som kammarmusiker och solist på scener runt om i Storbritannien, resten av Europa och har även spelat i Kina och Colombia. Även Richard är en passionerad förespråkare av nykomponerad musik och har beställt verk av och samarbetat med en mängd samtida tonsättare. För närvarande är han även engagerad som professor på Royal College of Music.


Biljettlänk




Tack för ditt medlemskap och för att du stöttar musiken i Halmstad!