HÖSTSÄSONG 2025
Kortfattat program, skrolla ner för detaljerad information, reservation för ändringar.
Följ denna länk till nortic för biljetter: nortic
#1
tors 18 september kl 19.00 Göteborg Baroque
Kulturhuset Najaden
Händels första oratorium "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" i en dramatiserad version
www.nortic.se
#2
sön 5 oktober kl. 16.00 Cappella Nova
Kulturhuset Najaden
Bland annat svenska folkmelodier och Aulis Sallinen: Aspekter på Peltoniemi Hintriks begravningsmarsch
www.nortic.se
#3
fre 10 oktober kl 19.00 Helsingborgs Symfoniorkester
Malin Broman, solist och dirigent
Kulturhuset Najaden
Anna Clyne: Restless Ocean
Jean Sibelius: Humoresker nr 1, 5 & 6
Robert Schumann: Symfoni nr 2 i C-dur, op. 61
www.nortic.se
#4
ons 29 oktober kl 19.00 Minguet Quartett
Kulturhuset Najaden i samarbete med Musik Hallandia
W. A. Mozart: Stråkkvartett, KV 465 "Dissonanzenquartett"
Arnold Schönberg: Scherzo i F-dur för stråkkvartett
Gustav Mahler: Ich bin der Welt abhanden gekommen
Johannes Brahms: Stråkkvartett i c-moll, op. 51:1
www.nortic.se
#5
ons 12 november kl 19.00 Berättelsen om ett land Gothenburg Combo och Dick Harrison
Kulturhuset Najaden
www.nortic.se
#6
mån 1 december kl 19.00 Trondheimsolistene
Kulturhuset Najaden
Saskia Giorgini, piano (konsertföreningens artist-in-residence)
Per Ivarsson, trumpet
Grażyna Bacewicz: ur Konsert för stråkorkester, sats 3
Valentyn Silvestrov: ur Silent Music, sats 2: evening serenade
Dmitirj Sjostakovitj: stråkkvartett nr 8 i c-moll, op. 110, i Barsjajs arr för stråkorkester
W. A. Mozart: Pianokonsert nr 12 i A-dur, K. 414
Dmitrij Sjostakovitj: Konsert för piano, trumpet o orkester, op. 35
www.nortic.se
VÅREN 2026
KONSERTBUSS
förköp senast 5 januari 2026 men först till kvarn gäller.
Samarrangemang med konsertföreningarna i Varberg, Falkenberg och Laholm
lördag 11 april kl 14.00 2026 DR Koncerthuset, København
DR Symfoniorkestret
Eun Sun Kim, dirigent
Soo-Jin Hong, violin
Maria Theresia von Paradis: Ouvertyr till Der Schulkandidat
Felix Mendelsohn: Violinkonsert i e-moll, op. 64
Antonin Dvořák: Symfoni nr 8 i G-dur, op. 88
www.nortic.se

Fotograf: Per Buhre
#1
tors 18 september kl 19.00 Göteborg Baroque
Kulturhuset Najaden
Händels första oratorium "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" i en dramatiserad version.
Georg Friedrich Händels allra första oratorium från 1707 står sig som en självklar fullträff även in i våra dagar. Tiden, Insikten, Skönheten och Njutningen skildras som fyra olika karaktärer som tacklar den stora frågan om meningen med livet. Göteborg Baroque plockar fram oratoriets klart dramatiska kvaliteter genom att samarbeta med regissören Clara Svärd, och öppnar säsongen på festligaste vis med ett virvlande musikdrama på Kulturhuset Najaden i Halmstad.
Göteborg Baroque
Det som gör Göteborg Baroques sound unikt är det intima samspelet mellan ensemblens instrumentalister och sångare och deras gemensamma passion för den tidiga musiken.
Göteborg Baroque grundades 2003 av dess konstnärliga ledare Magnus Kjellson, som leder ensemblen traditionsenligt som spelande dirigent vid ensemblens världsunika claviorganum.
Ensemblen har sin hemmascen och generalprogramserie i Tyska Christinae kyrka. Göteborg Baroque framför regelbundet de stora välkända barockverken men presenterar gärna även mindre kända musikaliska pärlor, ofta bortglömda sedan hundratals år.
Göteborg baroques hemsida
Biljetter: www.nortic.se

#2
sön 5 oktober kl. 16.00 Cappella Nova
Kulturhuset Najaden
Bland annat svenska folkmelodier och Aulis Sallinen: Aspekter på Peltoniemi Hintriks begravningsmarsch
Aulis Sallinen växte upp i en genomgående Sibeliocentrerad värld och skrev tonal musik för att behaga sina lärare vid Sibelius-Akademin i Helsingfors medan Sibelius fortfarande levde och var en nationalhjälte. I slutet av 1950-talet nådde dock efterkrigstidens serialismen Finland. "Serialismen fann sin väg till Finland och mina studiekamrater mötte den med öppna armar. Och det gjorde jag också", mindes Sallinen. "Min examensuppgift 1960 och mina två första stråkkvartetter var något i stil med en tillämpning av 12-tonersmusik."
Men om serialismen gav Sallinen grunden för en konstnärlig självständighetsförklaring från den föregående generationens accepterade modell, introducerade den sina egna begränsningar och i slutet av decenniet hade Sallinen redan rört sig bort från den. Hans tredje stråkkvartett komponerades 1969 för skolkonserter, och kompositören valde att använda en traditionell fiolmelodi - Peltoniemi Hintriks Begravningsmarsch - som ett lätt identifierbart tema för en uppsättning variationer.
Denna sorgliga modala melodi uttrycks tydligt i början av första fiol och cello, och utvecklas sedan i olika aspekter genom fem variationer och två intermezzon, "alltid närvarande antingen i sig själv, som en avlägsen horisont, eller i dess variationer", sa Sallinen. Formen är en symmetrisk båge med den tredje variationen, inramad av de hala intermezzon, i centrum. De instrumentala teknikerna är lika varierade som det tematiska materialet, allt från dunkande pizzicato-ackord till spöklika övertoner, i musik som sällan förlorar en känsla av jordnära rot, trots den sneda vinkeln hos vissa av "aspekterna".
- John Henken är publikationschef för Los Angeles Philharmonic Association.


Fotograf Nikolaj Lund
#3
fre 10 oktober kl 19.00 Helsingborgs Symfoniorkester
Malin Broman, solist och dirigent
Kulturhuset Najaden
Anna Clyne: Restless Ocean
Jean Sibelius: Humoresker nr 1, 5 & 6
Robert Schumann: Symfoni nr 2 i C-dur, op. 61
HSO – Triumf över Pessimismen – med Broman och Schumann
Upplev en hoppfull konsert där optimismen och styrkan i musiken övervinner mörkret.
Kvällen inleds med Anna Clynes Restless Oceans, inspirerad av Audre Lordes dikt A Woman Speaks där Lorde skriver: "I have been woman for a long time, beware my smile, I am treacherous with old magic…" – ord fyllda av stolthet, frustration och kvinnlig kraft. Clyne omvandlar dessa rastlösa känslor till ett pulserande verk, uruppfört 2019 i Davos, av en helt kvinnlig orkester.
Efter denna explosiva inledning följer Jean Sibelius Humoresker där humor och allvar möts i ett lekfullt men ändå eftertänksamt samspel, som ger musiken extra nerv. Sedan hör vi Robert Schumanns optimistiska Symfoni nr 2. Trots att verket skrevs under en period av personlig kamp blev det en hyllning till segern över pessimismen och de inre demonerna.
Det är en glädje att återigen presentera Malin Broman som spelande ledare och solist på scen!

Fotograf: Irene Zandel
#4
ons 29 oktober kl 19.00 Minguet Quartett
Kulturhuset Najaden i samarbete med Musik Hallandia
W. A. Mozart: Stråkkvartett, KV 465 "Dissonanzenquartett"
Arnold Schönberg: Scherzo i F-dur för stråkkvartett
Gustav Mahler: Ich bin der Welt abhanden gekommen
Johannes Brahms: Stråkkvartett i c-moll, op. 51:1
Minguet Quartett – grundad 1988 – är idag en av de internationellt mest eftertraktade stråkkvartetterna och framträder på världens stora konserthus. Deras tolkningar, alltid lika passionerade som intelligenta, garanterar inspirerande upplevelser – "för det njutbara sound och uttryck med vilket ensemblen blåser liv i verken levandegör mista lilla detalj" (Frankfurter Allgemeine Zeitung). Kvartetten har tagit sitt namn eter den spanske 1700-talsfilosofen Pablo Minguet som skrev om "finkulturens" tillgängliggörande för en bredare publik: för Minguet Qartett är detta viktigare än någonsin. 2024 gästade kvartetten för sjunde gången efter debuten 2004 Salzburgfestivalen.
Minguet Quartett fokuserar lika mycket på den klassiska romantiska litteraturen som modern musik och satsar på ett flertal urpremiärer av nutida kompositörer. Möten med samtida kompositörer inspirerar de fyra musikerna ständigt till nya programidéer. En av de absoluta höjdpunkterna under de senaste åren var framförandet av Karlheinz Stockhausens Helikopter Straichquartett i samarbete med Kent Nagano.
Biljettlänk

Fotograf: Cato Lein

Fotograf: Jerker Andersson
#5
ons 12 november kl 19.00 Berättelsen om ett land Gothenburg Combo och Dick Harrison
Kulturhuset Najaden
En historisk resa genom vårt land, klädd i toner.
Texter, kåserier och betraktelser av Dick Harrison, Musik av Erik XIV, Roman, Bellman, Stenhammar, Peterson-Berger, Jan Johansson, Georg Riedel och traditionell folkmusik.
Sveriges historia är dess musikers. 2015 skapade The Gothenburg Combo "The History of Swedish Music", en utställning på The American Swedish Institute i Minneapolis i USA som upplevdes av över 100 000 besökare! Så småningom blev utställningen till en konsert/föreställning där ingen mindre än Dick Harrison är ciceron och presentatör. På det informativa, underhållande och tankeväckande sätt som blivit hans signum fördjupar han bilden av Sverige och gör konserten till en lika njutbar som lärorik upplevelse.
The Gothenburg Combo spelar sig igenom Sveriges historia och tar dig med på en svindlande resa: med två gitarrer lockar de fram både näverlurar, fioler, kontrabasar och trumpeter! Vi landar i medeltidens Piae Cantiones, Erik XIV:s komposition, Karolinernas 1700-tal, på en fäbod i Dalarna, i folkhemmet, psalmboken, midsommardansen och slutligen i vår egen samtid! Musik av Johan Helmich Roman, Carl Michael Bellman, Wilhelm Stenhammar, Wilhelm Peterson-Berger, Jan Johansson, Georg Riedel och traditionell folkmusik dyker upp under färden.
Här finns videoklipp där The Gothenburg Combo framför smakprov från programmet.
The Gothenburg Combo är gitarrduon som har turnerat världen över och gett hundratals konserter i Sydamerika, Nordamerika, Asien, Europa, Australien och Nya Zeeland – ja, faktiskt på alla kontinenter utom på Antarktis! Duons enastående musikaliska samspel, rasande skickliga och briljanta gitarrspel, deras omväxlande och omtumlande konserter och ovanligt starka scennärvaro har rönt stor uppmärksamhet. Med sina kritikerhyllade skivor (bland annat fyra 5:or på raken i Dagens Nyheter för sina fyra senaste skivor!) och samarbeten med konstnärer ur alla genrer har de gjort succé både internationellt och nationellt. De senaste åren har de samarbetat med bland andra Terry Riley, Pernilla August, Dick Harrison, Lina Nyberg, Reine Brynolfsson och Lena Willemark. The Gothenburg Combo har även framträtt i Kulturfrågan Kontrapunkt i SVT. Se inslaget här.
The Gothenburg Combos repertoar innehåller allt från personliga tolkningar av de spanska och latinamerikanska gitarrklassikerna, egna arrangemang av musik av Bach, Debussy, Brahms och Rossini, traditionell kinesisk, afrikansk, sydamerikansk och svensk folkmusik, personliga tolkningar av Michael Jackson-, ABBA- och Beach Boys-låtar, till duons egna hyllade kompositioner. Från klassiska mästerverk till helt nyskrivna verk av samtida kompositörer, allt framfört med samma kärleksfulla värme och starka närvaro.
2004 vann The Gothenburg Combo första pris och publikpriset för bästa scenframträdande i tävlingen 13ème Concours International de Guitare en Duo, i Montélimar, Frankrike.
Dick Harrison är professor i historia vid Lunds universitet och författare till ett fyrtiotal böcker. Till hans mest kända verk hör Stora döden, som vann Augustpriset i fackboksklassen år 2000, trilogin Slaveri: En världshistoria om ofrihet (2006–2008) och Ett stort lidande har kommit över oss: Historien om trettioåriga kriget (2014).
Han framträder ofta i radio och tv som sakkunnig i samhällsfrågor med historisk vinkling och har en kolumn i Svenska Dagbladet, "Harrisons Historia". Tillsammans med Ellinor Persson har han två gånger vunnit SVT:s På spåret.
Konsertlängd ca 2 timmar, inklusive ca 20 minuter paus


Fotograf: Kristian Wanvik
#6
mån 1 december kl 19.00 Trondheimsolistene
Kulturhuset Najaden
Saskia Giorgini, piano (konsertföreningens artist-in-residence)
Per Ivarsson, trumpet
Grażyna Bacewicz: ur Konsert för stråkorkester, sats 3
Valentyn Silvestrov: ur Silent Music, sats 2: evening serenade
Dmitirj Sjostakovitj: stråkkvartett nr 8 i c-moll, op. 110, i Barsjajs arr för stråkorkester
W. A. Mozart: Pianokonsert nr 12 i A-dur, K. 414
Dmitrij Sjostakovitj: Konsert för piano, trumpet o orkester, op. 35
Större samarbeten följde. Anne-Sophie Mutter sökte upp ensemblens energi och glöd och många andra utnyttjade dess öppenhet och känslighet. Geir Inge Lotsberg, konstnärlig ledare sedan 2017, ingöt en ny noggrannhet i ensemblen och började ta dem ner på okända musikaliska vägar. Som konstnärlig partner tillförde den dynamiska cellisten Alisa Weilerstein nya dimensioner till ljud och tankesätt.
Trondheimsolistene är erkända för att representera kammarmusik på högsta nivå. Passionerade framträdanden, innovation och medfött musikerskap är ledorden, oavsett om de gör kritikerrosade inspelningar, spelar live från Lofoten till Berlin eller skapar meningsfulla partnerskap med musiker från alla discipliner.
Det som gör dem unika är att Trondheim alltid lyser igenom. Den nära kopplingen till staden, dess natur och Norges ständigt föränderliga årstider är precis vad man hör i det omisskännliga Trondheimsoundet – ett autentiskt, ärligt och uppfriskande framträdande.
Youtubeklipp: Trondheim sound
VÅRSÄSONG 2025
Kortfattat program, skrolla ner för detaljerad information, reservation för ändringar.
Följ denna länk till nortic för biljetter: nortic
Kära musikvän!
Konsertföreningens vårprogram 2025 är spikat och öppet för förköpsbiljetter.
Vore inte en konsertbiljett en fin present! Om du inte kan bestämma vilken konsert du vill ge bort biljett till kan du köpa ett presentkort istället. Förköpslänken finns allra längst ned här. Lite mer programinformation finns för de flesta konserterna via länkarna till Nortic.
OBS! Om du vill utnyttja medlemsrabatten, som ges via medlemskoderna om du klickar på USE CAMPAIGN CODE i biljettlänken, måste du förstås betala medlemsavgiften för 2025!
Om inget oförutsett inträffar består våren av följande aktiviteter:
#1
lörd 1 februari kl 16.00 Stockholm Chamber Brass
Kulturhuset Najaden
i samarbete med Musik Hallandia
Musik av John Dowland, Thomas Tallis, Orlando Gibbons m.fl.
Texter av William Shakespeare och Magnus Florin
Biljettlänk
#2
onsd 26 februari kl 19.00 Fyra händer och en flygel
Kulturhuset Najaden
Jolanta och Per Henrik Johansson, piano
Musik av J. Brahms, F. Schubert, F. Poulenc
Biljettlänk
#3
onsd 12 mars kl 19.00 Nordiska ekon
Kulturhuset Najaden
Arvid Eriksson, baryton, Nordic Echoes Ensemble
Musik av Stenhammar, Grieg och Sibelius
Biljettlänk
#4
onsd 19 mars kl 19.00 Cinematic Images
Kulturhuset Najaden
Minna Weurlander, ackordeon, och Deseo
stråkkvartett
"Cinematic Images" filmmusik
Biljettlänk
#5
sönd 30 mars kl 14.00 Halmstads Symfoniorkester
Kulturhuset Najaden familjekonsert
Erik Jakobsson, dirigent
Mussorgskijs Tavlor på en utställning levandegörs av dramapedagog Linnéa Ytterlid och Kulturskolans äldsta teaterelever.
Biljettlänk
#6
sönd 30 mars kl 16.00 Halmstads Symfoniorkester
Kulturhuset Najaden
Erik Jakobsson, dirigent
Madeleine Löfdahl, piano
Haglund: Making something out of nothing
Beethoven: pianokonsert nr 2 i B♭-dur, op. 19
Mussorgskij/Ravel: Tavlor på en utställning
#7
lörd 12 april kl 15.00 Copenhagen Phil
Kulturhuset Najaden
Christoph Gedschold, dirigent
Theodor Lyngstad, cello
Musik av Dmitrij Sjostakovitj:
Tre satser ur orkestersviten "Bromsen", op 97a
Vals nr 2 ur Svit nr 2 för jazzorkester
Konsert nr 1 i E♭-dur för cello och orkester, op. 117
Symfoni nr 9 i E♭-dur, op. 70
Biljettlänk
#8
lörd 26 april kl. 15.00 Bussresa till Göteborgs Konserthus
Göteborgs Symfoniker
Santtu-Matias Rouvali, chefdirigent
Christian Ihle Hadland, piano
Smetana: Håkon Jarl, konsertouvertyr
Rachmaninov: pianokonsert nr 2
Bartók: Konsert för orkester
#9
lörd 10 maj kl 16.00 Jönköpings Sinfonietta
Kulturhuset Najaden
Johannes Gustavsson, dirigent
Saskia Giorgini, piano
Valfridsson: John Bauer Ouverture
Mozart: pianokonsert nr. 24 i c-moll, K. 491
Beethoven: symfoni nr 1 i C-dur, op. 21
PRESENTKORT 2025
Förköpslänk
Välkommen!
Styrelsen
Halmstads Konsertförening
Konsertföreningen finansieras av våra medlemmar, vår publik och Halmstads kommuns kulturnämnd.

#1
lördag 1 februari kl 16.00 Stockholm Chamber Brass
Kulturhuset Najaden
Kärlekens förvandlingar
Musik av John Dowland, Thomas Tallis, Orlando Gibbons m.fl.
Texter av William Shakespeare och Magnus Florin
Hildegard von Bingen (1098-1179): Improvisationer över O Ecclesia
John Dowland (1563-1626): Suite (arr Christian Lindberg):
The Earl of Essex Galliard; Semper Dowland, semper dolens, The King of Denmark, his Galliard; Mr Giles Hobies Galliard
Molly Kien (f. 1979): Variation on a Haircut
arr .Stefan Gustavsson: Svit med franska renässanssånger
Britta Byström (f. 1977): La Fugitive
Stockholm Chamber Brass grundades 1988. Ett förstapris vid den internationella tävlingen för brasskvintetter i Narbonne i Frankrike blev startskottet för en lång och framgångsrik karriär. Sedan 1990 har ensemblen regelbundet beställt nya verk av såväl etablerade som unga tonsättare för att utöka repertoaren för brasskvintett. Man har även spelat in sex kritikerrosade album. Stockholm Chamber Brass har medverkat på många betydande festivaler världen över, som till exempel Bad Kissingen Sommer och Schleswig-Holstein Festival.
i samarbete med Musik Hallandia

#2
onsd 26 februari kl 19.00 Fyra händer och en flygel
Kulturhuset Najaden
Jolanta och Per Henrik Johansson, piano
Program:
J. Brahms Liebeslieder Walzer op. 52
F. Schubert Fantaisie f-moll op. 103
- paus -
F. Poulenc L'embarquement pour Cythère
Sonate för fyrhändigt piano
J. Brahms Chorale St Antoni – Haydnvariationerna op. 56b
Pianoduon Jolanta och Per Henrik Johansson firade häromåret 35-årsjubileum. Så länge har de alltså musicerat tillsammans och de är därför naturligtvis i hög grad sammansvetsade. De träffades vid musikhögskolan i Würzburg 1988. Bägge har dessutom studerat vid Chopin-Akademin i Warszawa. Var för sig är de flitigt engagerade som ackompanjatörer och kammarmusiker.
Till vardags är Jolanta pianolärare vid Halmstads Kulturskola och Per Henrik är organist i Björnekulla församling i Lunds stift. Under senare år har de i Malmö och Lund tillsammans med Malmö Kammarkör och dess dirigent Dan-Olof Stenlund återkommande framfört Brahms Requiem i versionen för kör och fyrhändigt piano. Vid konserten på Najaden framförs bland annat Franz Schuberts f-moll-fantasi och musik av Johannes Brahms.

Foto: Zandra Erikshed
#3
onsd 12 mars kl 19.00 Nordiska ekon
Kulturhuset Najaden
Arvid Eriksson, baryton
Nordic Echoes Ensemble
André Kaufman, violin
Märta Eriksson, viola
Maja Molander, cello
Karin Birgersson, piano
Nordiska ekon
Arvid Eriksson, baryton, och Nordic Echoes Ensemble framför musik av Wilhelm Stenhammar, Jean Sibelius och Edvard Grieg.
Arvid Eriksson började redan som 16-åring sin bana som sångsolist tillsammans med den berömda Göteborgs Baroque. Han tog sin sångexamen vid Kungliga Musik-högskolan i Stockholm 2021.
Han har även en examen som kyrkomusiker. Arvid har fokuserat på konserter snarare än musikteater och han har därigenom skaffat sig en rikhaltig repertoar av sånger och oratorier. Han har sjungit sångcykler och urval av sånger av bland annat Schumann, Mahler, Beethoven, Schubert, Strauss, Brahms och Ravel.
Närmast hjärtat har han dock - som i denna konserten - sånger av de nordiska tonsättarna!


foto: LISALOVE BÄCKMAN
#4
onsd 19 mars kl 19.00 Cinematic Images
Kulturhuset Najaden
Minna Weurlander, ackordeon, och Deseo stråkkvartett
Välkommen in i en filmisk värld presenterad av Minna Weurlander och hennes ensemble Weurlander & Deseo String Quartet!
I Cinematic Images framför accordeonvirtuosen Minna Weurlander, och hennes ensemble Weurlander & Deseo String Quartet, klassisk musik av kompositörer som Philip Glass, Leonard Bernstein och Ennio Morricone. Kvällen bjuder på en akustisk konsert med det bästa av instrumentet ackordeon, en typ av dragspel med melodibas.
Konsertprogrammet Cinematic Images och senaste albumet " Directions" har fått strålande mottagande både från publik och recensenter! Med musikernas virtuositet, scenutstrålning och mycket generösa program har de lockat till sig både unga och äldre lyssnare i hela landet.
Ensemblen bildades 2016 av Minna Weurlander. Den har en inriktning mot kammarmusik, gränsöverskridande musik och samarbeten från nutida musik, filmmusik och nytango. Detsamma gäller för ensemblens ledare - ackordeonisten Minna Weurlander. Hon är en av Europas främsta på sitt instrument och hon framträder med symfoniorkestrar, i dansföreställningar och i filmer.
Publiken får genom musiken följa med i filmer från 1950- till 2000-talet. Programmet är varierat i sitt uttryck och med en härlig instrumentskicklighet och en unik klang. Vi kan bland annat se fram emot musik från filmerna Twin Peaks, Psycho och On The Waterfront.
Föreställningens längd: 2 tim inkl paus

Fotograf Stefan J Nilsson

Fotograf Stefan J Nilsson
#5
sönd 30 mars kl 14.00 Halmstads Symfoniorkester
Kulturhuset Najaden familjekonsert
Erik Jakobsson, dirigent
Mussorgskijs Tavlor på en utställning levandegörs av dramapedagog Linnéa Ytterlid och Kulturskolans äldsta teaterelever.
Tavlor på en utställning är en berömd pianosvit av den ryske tonsättaren Modest Musorgskij. Verket skrevs 1874 som en pianosvit i tio delar och utgör en "musikalisk illustration" till tio olika tavlor i en utställning. Stycket är ett bra exempel på romantisk programmusik.
Sviten är krävande att spela, och spelas därför ofta av virtuoser som ett demonstrationsstycke, men den har också blivit känd genom en rad olika arrangemang för orkester och annan användning av verket.
Tavlor på en utställning är inspirerad av en utställning av Musorgskijs vän, konstnären och arkitekten Viktor Hartmann, och tar lyssnaren genom utställningen, tavla för tavla, där sex av tavlorna har identifierats. Mellan varje tavla finns en kort musikalisk "promenad", ett kort återkommande mellanspel vars strofer lätt känns igen och är karakteristiska för verket.
Hartmann hade dött året innan verket skrevs, endast 39 år gammal, och hans död gjorde ett djupt intryck på Musorgskij och andra i hans omgivning. De tog därför initiativ till att göra en utställning med mer än 400 av Hartmanns tavlor på Ryska konstakademien i S:t Petersburg i februari och mars 1874. Musorgskij bidrog också med bilder han hade i sin egen privata samling och besökte utställningen. Detta gjorde honom så inspirerad att han därefter skrev denna svit under en period av sex veckor.
Det var inte förrän 1886, fem år efter Musorgskij död, som verket publicerades. Detta hände efter en mindre omarbetning som gjordes av Musorgskijs nära vän Nikolaj Rimskij-Korsakov.
Senare blev verket också känt genom Maurice Ravels orkestrering 1922.



Foto: Aija Svensson (Madeleine Löfdahl)
#6
sönd 30 mars kl 16.00 Halmstads Symfoniorkester
Kulturhuset Najaden
Erik Jakobsson, dirigent
Madeleine Löfdahl, piano
Program:
Haglund: Making something out of nothing
Beethoven: pianokonsert nr 2 i B♭-dur, op. 19
Mussorgskij/Ravel: Tavlor på en utställning
Tommie Haglund är en berömd tonsättare från vår stad och här spelas hans sång med text av Per Gessle i en ny version för orkester. Beethoven skrev sin andra pianokonsert som ett stycke som han skulle använda för att visa upp sin virtuositet för publiken i Wien. Dit hade han då 1795 nyligen flyttat. Det är mycket Mozart över verket. Men redan i detta tidiga verk har Beethoven utvecklat sin musik med mera drama och flera kontrasterande element – det som gjort främst hans symfonier så berömda.
Modest Mussorgskijs pianosvit "Tavlor på en utställning" från 1874 spelas här i Maurice Ravels färgstarka orkesterversion från 1922. Vardera av de tio satserna i verket är en musikalisk illustration av en tavla av Viktor Hartmann. Satserna knyts samman av korta illustrationer även av de korta promenaderna mellan tavlorna i utställningen på Den ryska konstakademien i Sankt Petersburg. Den sista satsen, som beskriver tavlan "Bogatyrskij-porten (i huvudstaden Kiev)", betraktas allmänt som Mussorgskijs allra främsta verk.
Pianisten Madeleine Löfdahl är aktiv som solist, kammarmusiker och operapianist. Hon är utbildad i MUK – Musik und kunst privatuniversität der stadt Wien och Danish National academy of music Odense där hon avlade sin masterexamen 2021.
Hon har uppträtt som solist och kammarmusiker vid festivaler och konsertserier som Carl Nielsen festival, Nordic Song Festival, International Pianoweek i Ollerup, Odense Kammermusikfestivaler, Palladium i Malmö, Göteborgs Pianofestival, Martin Luthers kammarmusikfestival, Ronneby Musikvänner och Pb7 talentscenen i Köpenhamn.
Hon har invigt flyglar i Kalundborg klaverfestival och Martin Luther kyrka, Halmstad samt spelade till invigningen av Konsertsalen i Najaden 2018.
Hon har deltagit i Mästarkurser med pianister såsom Per Tengstrand, Eugen Indjic, Eero Heinonen, Matti Hirvonen och Lars-Ulrik Mortensen.
Hon är mottagare till flertalet stipendier, bland annat Chopin-selskabets Legat 2018 samt var i augusti 2022 finalist i Göteborg International Piano Competition.
För närvarande är hon igång med en studioinspelning med kvinnliga tonsättare i Svenska Grammofonstudion med verk för flöjt och piano med CD release sommaren 2024, samt som pianist i produktionen "Svensk Opera".
"Madeleine har en äkta musikalisk intuition och känsla, samt en fin klang och pianoteknik, som gör det möjligt för henne att förmedla nerven i de klassiska verken på ett personligt vis." – Christina Bjørkøe, docent Danish National Academy of music.
Tavlor på en utställning är en berömd pianosvit av den ryske tonsättaren Modest Musorgskij. Verket skrevs 1874 som en pianosvit i tio delar och utgör en "musikalisk illustration" till tio olika tavlor i en utställning. Stycket är ett bra exempel på romantisk programmusik.
Sviten är krävande att spela, och spelas därför ofta av virtuoser som ett demonstrationsstycke, men den har också blivit känd genom en rad olika arrangemang för orkester och annan användning av verket.
Tavlor på en utställning är inspirerad av en utställning av Musorgskijs vän, konstnären och arkitekten Viktor Hartmann, och tar lyssnaren genom utställningen, tavla för tavla, där sex av tavlorna har identifierats. Mellan varje tavla finns en kort musikalisk "promenad", ett kort återkommande mellanspel vars strofer lätt känns igen och är karakteristiska för verket.
Hartmann hade dött året innan verket skrevs, endast 39 år gammal, och hans död gjorde ett djupt intryck på Musorgskij och andra i hans omgivning. De tog därför initiativ till att göra en utställning med mer än 400 av Hartmanns tavlor på Ryska konstakademien i S:t Petersburg i februari och mars 1874. Musorgskij bidrog också med bilder han hade i sin egen privata samling och besökte utställningen. Detta gjorde honom så inspirerad att han därefter skrev denna svit under en period av sex veckor.
Det var inte förrän 1886, fem år efter Musorgskij död, som verket publicerades. Detta hände efter en mindre omarbetning som gjordes av Musorgskijs nära vän Nikolaj Rimskij-Korsakov.
Senare blev verket också känt genom Maurice Ravels orkestrering 1922.

Foto: Kim Matthai Leland


#7
lörd 12 april kl 15.00 Copenhagen Phil
Kulturhuset Najaden
Christoph Gedschold, dirigent
Theodor Lyngstad, cello
Musik av Dmitrij Sjostakovitj:
Tre satser ur orkestersviten "Bromsen", op 97a
Vals nr 2 ur Svit nr 2 för jazzorkester
Konsert nr 1 i E♭-dur för cello och orkester, op. 117
Symfoni nr 9 i E♭-dur, op. 70
Vad Kungliga Filharmonikerna är för stockholmarna är Copenhagen Phil för danskarna. På somrarna spelar man som Tivolis Symfoniorkester i nöjesparkens stora konserthus. Här får vi uppleva några av det senaste seklets mest berömde tonsättares verk. Något jazzinspirerat, något flugigt och en både lite skämtsam och eftertänksam symfoni med ett oändligt vackert fagottsolo!


Foto: Linda Klemner
#9
lörd 10 maj kl 16.00 Jönköpings Sinfonietta
Kulturhuset Najaden
Johannes Gustavsson, dirigent
Saskia Giorgini, piano
Valfridsson: John Bauer Ouverture
Mozart: pianokonsert nr. 24 i c-moll, K. 491
Beethoven: symfoni nr 1 i C-dur, op. 21
Smålands Musik och Teaters orkester Jönköpings Sinfonietta består av ett trettiotal passionerade musiker som strävar mot samma mål – att du som lyssnar får uppleva någonting magiskt.
Med Saskia Giorgini vid flygeln fylls Najadens konsertsal med Mozarts tjugofjärde pianokonsert. Jönköpings Sinfonietta, under ledning av chefdirigenten Johannes Gustavsson, spelar Beethovens första symfoni och "John Bauer Overture" av stadens egen tonsättare, Jonas Valfridsson.
Avslutningsvis spelar Jönköpings Sinfonietta Beethovens första symfoni, ett wienklassicistiskt verk i Mozarts och Haydns anda.
Speltid: 2 h inkl. paus
Biljettlänk
HÖSTSÄSONG 2024
#1
Tor 29 aug kl 19:00 GöteborgsOperans säsongspraliner
GöteborgsOperans orkester
Kulturhuset Najaden
Martyna Szymczak, dirigent
operans egna sångsolister
del av Halland Opera & Vocal festival
#2
fre 20 sept kl 19:00 Helsingborgs Symfoniorkester
Kulturhuset Najaden
Maxime Pascal, dirigent
Trio con brio Copenhagen: Soo-Jin Hong, violin;
Soo-Kyung Hong, cello; Jens Elvekjær, piano
Beethoven: konsert för violin, cello och piano i C-dur, op. 56.
Berwald: symfoni nr. 4, Naïve
#3
sön 29 sept kl 16:00 Ecstatic Ensemble
Martin Luthers kyrka
Sofia Niklasson, Jeanette Köhn, Malena Ernman
Leif Aruhn-Solén, David Risberg, Gustav Nordlander
del av Martin Luthers musikfestival
#4
sön 6 okt Halmstads Symfoniorkesters sagolika Höstkonserter
Halmstads Symfoniorkester under ledning av dirigent Erik Jakobsson spelar musik för fantasin: Aladdin, Svansjön, Harry Potter och Beethovens Ödessymfoni
Kl 14:00-14:45 Familjekonsert I samarbete med dramapedagog Linnéa Ytterlid och Kulturskolans Teaterensemble
Kl 16:00-17:30 Symfonikonsert
Kulturhuset Najaden
Erik Jacobsson, dirigent
Nielsen: orientalisk festmarsch ur Aladdin eller Den förunderliga lampan
Tjajkovskij: inledningen av svit ur Svansjön: Scen, Vals, Svanarnas dans, Ungersk dans
Williams: Harry's Wondrous World ur Harry Potter-svit
Beethoven: Symfoni nr 5 i c-moll, op. 67, "Ödessymfonin"
#5
ons 23 okt kl 19:00 Musica Vitae och Nordic
Kulturhuset Najaden
Erik Rydvall, nyckelharpa
Anders Löfberg, cello
Magnus Zetterlund, mandolin
#6
lör 9 nov kl. 16:00 Västerås Sinfonietta
Kulturhuset Najaden
Simon Crawford-Phillips, dirigent
Johan Dalene, violinist
Beethoven: Ouverture till Prometheus
Monnakgotla: fiolkonserten "Globe Skimmer Surfing the Somali Jet"
Beethoven: symfoni nr 3 i E♭-Dur, op. 55, "Eroica"
#7
ons 13 nov kl. 19:00 Monbijou stråkkvartett, vinnare av "Ung och lovande"
Kulturhuset Najaden
Haydn: stråkkvartett nr 52 i E♭-Dur, op. 64:6
Nyskrivet verk
Beethoven: stråkkvartett nr 14 i ciss-moll, op. 131
#8
ons 27 nov kl. 19:00 Hans Pålsson, piano
Kulturhuset Najaden
Korta stycken av J. S. Bach, Haydn, Mozart, Chopin, Saint-Saëns och
Bo Nilsson
Schubert: sonat nr 21 i B♭-dur, D. 960.


Foto: Lennart Sjöberg
#1
tor 29 aug kl 19:00 GöteborgsOperans säsongspraliner
GöteborgsOperans orkester
Kulturhuset Najaden
Martyna Szymczak, dirigent
Presentatör: Göran Gademan, dramaturg
del av Halland Opera & operans egna sångsolister
Höjdpunkter från GöteborgsOperans nya säsong och välkänd musik från
operans värld. Med operasångarna Kerstin Avemo, Julia Sporsén, Tobias
Westman och Mats Persson samt GöteborgsOperans Orkester.
Sång och musik ur Carmen, Tosca, Otello, Madame Butterfly, Peter Grimes,
Jolanta och Teaterdirektören.
Speltid: ca 75 minuter.
Med reservation för ändringar.
Samarbete med Halland Opera & Vocal festival
med stöd av Musik Hallandia.
Mer info: Halland Opera & Vocal festival

foto: Nikolaj Lund

#2
fre 20 sep kl 19:00 Kulturhuset Najaden
Helsingborgs Symfoniorkester
Maxime Pascal, dirigent
Trio con Brio Copenhagen
Soo-Jin Hong, violin
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjaer, piano
Program:
Ludwig van Beethoven Konsert för violin, cello och piano och orkester, op. 56.
Franz Berwald Symfoni nr 4 i Ess-dur, "Naïve"
Orkestern leds för första gången i Halmstad av sin nye chefdirigent Maxime Pascal som gör sin första vecka i sin nya befattning! Denne fransman har tidigare gästdirigerat orkestern fem gånger och alltså imponerat stort. Medlemmarna i den internationellt väletablerade pianotrion Trio con Brio Copenhagen är solister i Beethovens "Trippelkonsert". Franz Berwald räknar vi som Sveriges främste symfoniker. Synd bara att han bara hann slutföra fyra sådana verk. "Sinfonie naïve" är dessvärre hans sista.
Trio con Brio Copenhagen är ansedd som en av världens främsta pianotrios, turnerar flitigt, arbetar med inspelningar, utbildning samt är konstnärliga ledare. Man hör dem ofta på världens stora scener såsom Carnegie Hall, Lincoln Center, Wigmore Hall, Berlin's Pierre Boulez-Saal, Concertgebouw och många andra. Trio con Brio är mottagare av Carl Nielsen och Anne Marie Carl-Nielsen Award, ett av Danmarks mest prestigefyllda priser.
Trio con Brio består av de två systrarna violinisten Soo-Jin Hong och cellisten Soo-Kyung Hong från Syd Korea samt pianisten Jens Elvekjaer från Danmark.
Trion bildades vid University of Music and Performing Arts i Wien 1999 och är nu baserad i Köpenhamn.

#3
sön 29 sep kl 16:00 Martin Luthers kyrka
Ecstatic Ensemble med Malena Ernman
- del av Martin Luthers musikfestival
Jeanette Köhn - sopran
Sofia Niklasson - sopran
Malena Ernman - alt
Leif Aruhn-Solén - tenor
David Risberg - baryton
Gustav Nordlander - bas


#4
sön 6 okt Kulturhuset Najaden
Halmstads Symfoniorkesters sagolika Höstkonserter
Halmstads Symfoniorkester under ledning av dirigent Erik Jakobsson spelar musik för fantasin: Aladdin, Svansjön, Harry Potter och Beethovens Ödessymfoni
Kl 14:00-14:45 Familjekonsert I samarbete med dramapedagog Linnéa Ytterlid och Kulturskolans Teaterensemble
Kl 16:00-17:30 Symfonikonsert
Erik Jacobsson, dirigent
Nielsen: orientalisk festmarsch ur Aladdin eller Den förunderliga lampan
Tjajkovskij: inledningen av svit ur Svansjön: Scen, Vals, Svanarnas dans, Ungersk dans
Williams: Harry's Wondrous World ur Harry Potter-svit
Beethoven: Symfoni nr 5 i c-moll, op. 67, "Ödessymfonin"
Familjekonserten kl 14-14:45:
Alice i Underlandet
I en version av den älskade sagan, skriven av Lewis Caroll 1865, samarbetar Halmstads Symfoniorkester med Teaterpedagog Linnéa Ytterlid och Kulturskolans äldsta teaterelever.
Vi följer Alice när hon träffar den vita kaninen och följer efter honom, faller ner i ett bottenlöst hål och hamnar i en värld alldeles utan logik där hon upplever äventyr och möter fantastiska karaktärer, för att till sist hitta hem igen.
Musiken är valda delar ur J Williams' Harry Potter, Tjajkovskis Svansjön, Carl Nielsens Aladdin och Beethovens Ödessymfoni.

Symfonikonserten kl 16-17:30:
Aladdin
Festmarsch ur Aladdin-svit av Carl Nielsen inleder konserten, musik skriven till Adam Oehlenschlägers teaterpjäs Aladdin, framförd 1919 på Det Kongelige Teater i Köpenhamn.
Svansjön
Ur Peter Tjajkovskijs balettsvit spelas:
Första scenen, vid sjön
Vals på slottsbalen
Småsvanarnas dans
Ungersk Czardas
Svansjön är en romantisk berättelse om prinsessan Odette, bortrövad och tillfångatagen av den onde trollkarlen Rothbart som har förvandlat henne till en vit svan. Prins Siegfried förälskar sig i henne och försöker bryta förtrollningen men luras av Odettes dubbelgångare, Odile, den svarta svanen.
Harry's Wondrous World
ur John Williams' orkestersvit Harry Potter and the Sorcerer's Stone.
Ännu en saga om kamp mellan svart och vitt, med flera kända teman ur musiken till filmen.
-Paus-
Ödessymfonin
Efter pausen spelas Ludvig van Beethovens Symfoni nr 5 i c moll, op 67.
Symfonin uruppfördes 1808 under en turbulent tid i Europa. Napoleonkrigen rasade och allt var osäkert. Beethoven själv sade att första satsens tema var "som ödet som knackar på min dörr".
Beethoven hade redan då, vid trettiosju års ålder, problem med sin hörsel och en allvarlig tinnitus, vilket ytterligare fördystrade hans tillvaro. Det hindrade honom dock inte från att (med vissa avbrott pga sviktande hälsa) fortsätta komponera storartad och egensinnig musik fram till några månader före sin död 1827.

#5
Ons 23 okt kl 19:00 Kulturhuset Najaden
Nordic Symphonic
Nordic möter Musica Vitae
Nordic:
Erik Rydvall - nyckelharpa
Anders Löfberg - cello
Magnus Zetterlund - mandolin
Vivaldi på nyckelharpa – går det? Jaaa!!! Vitalt, lyriskt, svängigt och smittande lekfullt blir det då Musica Vitae får smälta samman med Nordic, en av landets mest respekterade folkmusikgrupper vars gnistrande, svängiga spelsätt ihop med Musica Vitaes fördjupade klangdräkt förmedlar något mer, långt utanför noterade sextondelar och metriska rytmiseringar. Efter kombons succéspelningar sommaren 2023 och den hyllade cd:n Nordic Symphonic förenas man i höst ånyo i ett program med folklåtar och klassiska verk, skönt mixade men också var för sig.
Program meddelas senare.


#6
lör 9 nov kl 16:00 Kulturhuset Najaden
Västerås Sinfonietta - Trollsländans flykt
Simon Crawford-Phillips - dirigent
Johan Dalene - violin
Program:
Ludwig van Beethoven Uvertyr till Prometheus
Tebogo Monnakgotla Globe Skimmer Surfing the Somali Jet
(Violinkonsert - sambeställning)
Ludwig van Beethoven Symfoni 3 (Eroica)
Detta har blivit vardagsmat för den 24-årige stjärnviolinisten från Norrköping, idag en självklar solist på de stora scenerna i Europa. För honom skrev Tebogo Monnakgotla en violinkonsert där hon beskriver trollsländans resor mellan Indien och Afrika, utsatta för våldsamma monsunvindar.

#7
ons 13 nov kl. 19:00 Kulturhuset Najaden
Monbijou stråkvartett, vinnare av "Ung och lovande"
Marcus Bäckerud, violin
Alexander Chojecki, violin
Oscar Edin, viola
Kristian Chojecki, violoncell
Program:
Joseph Haydn, stråkkvartett nr 52 i Eb dur op 64:6
Tebogo Monakgotla, beställt för Monbijoukvartetten
Ludwig van Beethoven, stråkkvartett nr 14 i ciss moll op 131
Monbijoukvartetten
Möt en av Skandinaviens mest aktuella stråkkvartetter, den unga Monbijoukvartetten, som trots att den endast funnits sedan hösten 2022 övertygande tog hem vinsten i Sveriges största kammarmusiktävling "Ung och Lovande" 2023. Denna konsert ingår i vinnarturnén!
På programmet står ett alldeles nytt verk av svenska Tebogo Monakgotla, beställt för Monbijoukvartetten, omgivet av två stråkkvartetter av genrens tungviktare, Haydn och Beethoven.
Av Haydns närmare sjuttio stråkkvartetter får vi höra den ljusa och intima nr 52 i Ess-dur op 64:6, och av Beethoven en av hans sena kvartetter, nr 14 i ciss-moll op 131, kanske hans allra största.
Marcus Bäckerud, violin, är uppvuxen utanför Lund och har studerat på kammarmusikutbildningen på Edsbergs Slott och på Musikkonservatoriet i Köpenhamn för Nikolaj Znaider. Han har vunnit pris i flera tävlingar och uppträtt som solist med orkestrar som Malmö Symfoniorkester och Sollentuna Symfoniorkester.
Alexander Chojecki, violin, har studerat vid Barratt Due Musikkinstitutt och Norges Musikkhøgskole i Oslo samt Tel Aviv University. Ett urval av hans lärare bestod av Alf Richard Kraggerud, Geir Inge Lotsberg och Dora Schwarzberg. Han har varit aktiv som både orkester- och kammarmusiker i både Sverige och Norge, där han bland annat spelat med MiN-Ensemblen i Nordland.
Oscar Edin, viola, är uppvuxen på Styrsö utanför Göteborg och började spela fiol redan som femåring. Oscar tog sin bachelor i Göteborg, master i Stockholm och gick till sist solistdiplom i Malmö på viola. Oscar har deltagit i två internationella solo- tävlingar: Hindemith International Viola Competition och Oskar Nedbal International Viola Competition.
Kristian Chojecki, violoncell, är tillsammans med storebror Alexander uppvuxen på Hisingen i Göteborg. Efter kandidatstudier i Malmö för Andreas Brantelid är han nu bosatt i Köpenhamn för kvartettens solist diplom-studier på DKDM.
Youtubelänk (från Szymanowskitävlingen i Polen, börjar 15 min in)

#8
ons 27 nov kl. 19:00 Kulturhuset Najaden
Hans Pålsson, piano
Genom åren har han fått många priser och utmärkelser och har tilldelats de kungliga medaljerna Litteris et Artibus och För Tonkonstens Främjande samt är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.
Program:
Johann Sebastian Bach Fantasi c-moll BMW 906
Joseph Haydn Fantasi C-dur Hob. XVII:4
Wolfgang Amadeus Mozart Fantasi d-moll KV 397
Frédéric Chopin Preludium ciss-moll op 45
Camille Saint-Saëns Allegro appassionato op 70
Bo Nilsson Quantitäten
- paus-
Franz Schubert Sonat nr 21 i Bb-dur, nr D 960
VÅRSÄSONG 2024
Kortfattat program, skrolla ner för detaljerad information, reservation för ändringar.
#1
ons 24 jan kl 19:00, Kulturhuset Najaden
Amalie Stalheim, cello
David Huang, piano
#2
sön 4 febr kl 13:00, Kulturhuset Najaden
Halmstad Symfoniorkester, familjekonsert
kl 16:00 dito ordinarie konsert
#3
Ons 14 febr kl 15:00, filmvisning på Röda Kvarn
Maria Callas konsert i Opéra national de Paris 1958
#4
lör 2 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden
Ragazze Quartet
#5
Fre 8 mars kl 19:00, Kulturhuset Najaden
Helsingborgs Symfoniorkester
#6
sön 10 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden
Nordic Percussion Group
#7
tis 9 april kl 19:00, Kulturhuset Najaden
Andreas Brantelid - cello
Mathias Kjøller - klarinett
Christian Ihle Hadland - piano
#8
tis 16 april kl 17:30 (obs tiden), Kulturhuset Najaden
Horntrio
Ben Goldscheider - horn
Callum Smart - violin
Richard Uttley - piano
Kl 19:00 Möjlighet att hänga kvar på en måltid eller komma tidigt till
kl 20:00 Jazz i Halmstad konsert
Emie R. Roussel Trio (Canada)
Mer detaljer och priser kommer!

#1
ons 24 jan kl 19:00, Kulturhuset Najaden
Amalie Stalheim, cello
David Huang, piano
Program:
Nadia Boulanger (1887 – 1979)
Trois pièces för cello och piano
I. Modéré
II. Sans vitesse et à l'aise
III. Vite et nerveusement rythmé
Benjamin Britten (1913 – 1976)
Cellosonat C-dur op 65
I. Dialogo
II. Scherzo – pizzicato
III. Elegia
IV. Marcia. Energico
V. Moto perpetuo. Presto
- PAUS -
Anders Hillborg(1954 – )
Duo för cello och piano
Sergej Rachmaninov (1873 – 1943)
Sonat för cello och piano g-moll op 19
I. Lento – Allegro moderato
II. Allegro scherzando
III. Andante
IV. Allegro mosso – Meno mosso – Moderato – Più vivo
David Huangs snabba karriär blev ett faktum när han 2014 vann Sveriges största tävling för klassiska musiker, Solistpriset. Han blev utsedd till Sveriges Radio P2:s Artist in Residence och har sedan dess varit en av Sveriges mer efterfrågade pianister och en regelbunden gäst hos landets symfoniorkestrar och konserthus, hyllad för sitt personliga och känslofulla artisteri.
Utöver sitt musikerskap märks också hans stora engagemang för spridning av den klassiska musiken till en ny publik. 2016 startade han konsertserien Förstaparkett som presenterar den främsta kammarmusiken i hemmafestmiljö. Tillsammans med Christian Karlsen driver han sedan 2018 den berömda festivalen Gränslandet – symfonisk fest som främst vänder sig till yngre publik.
Bland karriärens höjdpunkter så här långt kan nämnas Bachs legendariska Goldbergvariationer inför ett fullsatt Berwaldhallen, Sjostakovitjs första pianokonsert med Göteborgs Symfoniorkester under ledning av Manfred Honeck och Stenhammars andra pianokonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester.
Svensk-norska cellisten Amalie Stalheim (f. 1993 i Bergen) är vinnare av båda Svenska Solistpriset 2018 och det norska Solistpriset 2021. Hon är en aktiv kammarmusiker och har samarbetat med bl.a. Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Kathryn Stott, Christian Ihle Hadland och Polina Leschenko.
Amalie brinner för att spela och beställa nyskriven musik för cello. De senaste åren har hon uruppfört och spelat in sju cellokonserter, flera av specialskrivna för henne, av bland andra Missy Mazzoli, Anders Hillborg, Knut Vaage och Anna-Lena Laurin.



#2
sön 4 febr kl 13:00 och 16:00, Kulturhuset Najaden
Halmstads Symfoniorkester
kl 13:00 familjekonsert
kl 16:00 ordinarie konsert
On hearing the first cuckoo in spring
Erik Jakobsson, dirigent
Samuel Berthod, klarinett
Halmstads Symfoniorkester
Vår egna Halmstads Symfoniorkester gör åter ett vinterprojekt på Najaden under ledning av den uppskattade svensk-danske dirigenten Erik Jakobsson. Orkestern består av en blandning av proffs, fritidsmusiker och duktiga kulturskoleelever. Sedan starten i januari 2020 har Halmstads Symfoniorkester med framgång presenterat ett halvt dussin orkesterprojekt med symfonisk musik under ledning av skickliga professionella dirigenter.
Dirigenten Erik Jakobsson föddes i Ludvika men är sedan tre decennier bosatt i Köpen-hamn. Han har dirigerat bl a Copenhagen Phil, Det Kongelige Kapel samt Helsingborgs, Norrköpings och Halmstads symfoniorkestrar.
Orkestern bjuder på två härliga program:
Söndagen den 4 februari kl 13:00 - ca 13:45 i Kulturhuset Najaden
FAMILJEKONSERT
Orkesterns instrumentgrupper presenterar sig och spelar sedan ur programmet (som framförs i sin helhet kl 16) olika exempel på orkestermusik av bl a:
- Carl Nielsen, en bondgrabb från Fyn i Danmark, egensinnig, humoristisk och musikaliskt före sin tid.
- Carl Maria von Weber: med dålig hälsa men mycket fantasi komponerade han musik som ofta var inspirerad av skräckromantiska berättelser.
- Frederick Delius, engelsk tonsättare med tyska föräldrar, bosatt i Frankrike. Hans musik är ofta drömmande, som om han längtar efter att vara någon annanstans. Här hör vi den första vårgöken kalla på vår uppmärksamhet.
I konsertens final hjälps vi alla åt, Erik Jakobsson dirigerar både publiken och orkestern! Välkommen att sjunga och/eller låna ett instrument och spela med!!
Medverkar gör: Hatte Bärtilsson, text m m, och Samuel Berthod, klarinettsolist
Söndagen den 4 februari kl 16.00
HELAFTONSPROGRAM
Frederick Delius: On Hearing the First Cuckoo in Spring
Frederick Delius föddes 1866 i England av tysk härkomst och bosatt större delen av sitt liv i Frankrike. Närmare bestämt i idylliska Grez-sur-Loing med den stora svenska konstnärskolonin (bl a Carl Larsson, Bruno Liljefors, August Strindberg och Karl Nordström). Kvällens stycke komponerades där 1911-1912: idyllen längs floden Loing skildras med en raffinerad harmonik. Tonsättarens mest spelade verk.
Carl Maria von Weber: Klarinettkonsert i f-moll, op 73
Solist: Samuel Berthod
Inspirerad av Mozart (Constanze Mozart var f ö hans kusin) komponerade den tyske tonsättaren Carl Maria von Weber år 1811 i den gryende romantiska perioden sin klarinettkonsert i f-moll för vännen och klarinettisten Heinrich Bärmann, som uruppförde konserten i München samma år. Musiken är rik på kontraster med suggestiva stämningar och dramatiska tempi.
Samuel Berthod, född i Paris, älskar Norden och har valt att bosätta sig i Halmstad där han undervisar på kulturskolan. I sitt hemland vann Berthod solistpriset utlyst av Institut de France och Radio France. Det följdes av en stor mängd uppdrag som solist i Europa, Kanada och Australien. Han ger masterclasses vid bland annat Australian National University i Canberra och Odessa Academy i Ukraina.
Carl Nielsen: Symfoni nr 1 i g-moll, op 7
Carl Nielsens symfoni nr 1 komponerades 1892 av en ung tonsättare, fast besluten att erövra världen! Han dedikerade symfonin till sin hustru, den framstående skulptrisen Anne-Marie Carl-Nielsen, född Brodersen. De hade gift sig året före. De båda konstnärernas äktenskap var långt mer jämställt är vad som var vanligt vid denna tid, och bestod trots kriser under hela deras liv. Nielsens tonspråk har en friskhet och tonalitet som senare kom att spränga konventionens gränser. Här är dock den unge tonsättaren fortfarande klart inspirerad av Brahms. Robert Simpson skriver i sin Nielsen-biografi att stycket "nog är den mest välorganiserade förstasymfonin som någonsin skrivits". Även om symfonins melodier har en karaktäristisk dansk prägel visar Nielsen, enligt Simpson, här redan prov på den "progressiva tonalitet" som han blivit så berömd för.
Ytterligare info om dirigenten Erik Jakobsson:
Dirigent, violinist, pianist och organist. Född och uppvuxen i Ludvika. Studier i Stockholm hos pianisten Ester Bodin och violinisten Josef Grünfarb. Därefter hos professor Tutter Givskov på Det Jyske Musikkonservatoriet i Århus med avslutande diplomexamen 1986. Efterföljande violinstudier på akademien i Prag och hos Berliner Filharmonikernas konsertmästare, Leon Spierer.
Efter ett kort uppehåll i London med engagemang i bl.a. National Symphony Orchestra och Scottish Chamber Orchestra bosatte sig Erik Jakobsson 1991 i Köpenhamn, där han primärt arbetade som violinist i köpenhamnska orkestrar, huvudsakligen i DR Symfoniorkester. Dirigentkarriären inleddes med masterclasses hos Jorma Panula efterföljt av studier hos professor Giancarlo Andretta på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med start 2009. Han har dirigerat danska och svenska orkestrar såsom Själlands Symfoniorkester, Randers Kammerorkester, Helsingborgs och Norrköpings symfoniorkester och Värmlandsoperans orkester.
Han har varit assisterande dirigent på Det Kongelige Teater, och 2008-11 var Erik Jakobsson dirigent, kormästare och repetitör på Opera på Skäret. 2011 var han dirigent på en omfattande danmarksturné av Operaen i Midten´s uppsättning av La Bohème. Erik Jakobsson har alltid engagerat sig i arbete med unga och amatörer, och dirigerar regelbundet Amatørsymfonikerne, Albertslunds ungdoms-symfoniorkester, Suzuki-instituttets kammerorkester, den svenska orkestern Bergslagens kammarsymfoniker, och Grängesbergs orkesterförening.
Han har också varit ledare och dirigent på det årligt återkommande orkesterkursen på Vesterlund højskole med unga musiker från 2000 till 2010.
Våren 2021 avslutade Erik Jakobsson studier i orgel, kyrkomusik och tidig musik på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med en solistkonsert i Trinitatis kyrkan i København. Han är nu organist och konsertarrangör i Sundby kyrka i Köpenhamn.
Ytterligare info om solisten Samuel Berthod:
Som en outtröttlig resenär genom olika musikaliska världar har Samuel Berthod skapat sig en unik profil bland konsertklarinettister. Han närmar sig med samma förtjusning klassisk musik, samtida musik, jazz, klezmer & balkanmusik, elektro, arrangemang och komposition.
Han har studerat klarinett i Paris hos Alain Damiens och i Frankfurt med Armin Ziegler. Vid sexton års ålder gav han sin första konsert som solist i den virtuosa klarinettkvintetten av Karl Maria von Weber, efter bara åtta års klarinettstudier.
Samuel Berthod har vunnit flera utmärkelser; stiftelsen Radio-France, Thy masterclass i Danmark och Artist in Residence Program i Finland. Han har uppträtt som solist i Europa, Kanada och Australien, innan han återigen bosatt sig i Frankrike och slutligen i Sverige.
Han har samarbetat med stråkkvartetterna Élysée (FR), Diotima (FR), Antares (FR), Nocturnum (UA), Artende (FI), Weber (SE), Danska stråkkvartetten, Lamoureux Orchestra (FR), och Rivne Chamber Orchestra (UA), Lviv festivalorkester (UA) och Moravian Philharmonic Orchestra (CZ).
Han har även givit masterclasses vid universitetet i Canberra, vitryska statsakademin i Minsk, akademierna i Odessa, Lviv, Rivne och Chernihiv i Ukraina, och varit klarinettlärare i Paris. Sedan 2023 undervisar han på kulturskolan i Halmstad.

#3
Ons 14 febr kl 15:00, filmvisning på Röda Kvarn
Maria Callas konsert i Opéra national de Paris 1958
LEGENDARISK KONSERT MED MARIA CALLAS VISAS PÅ RÖDA KVARN
Samarrangemang med Halmstad Ciné Club
Den 19 december 1958 framträdde ikonen Maria Callas på Paris Opéra. Hon stod på höjden av sin karriär och i publiken satt bland annat Jean Cocteau, den franska presidenten Coty, Charlie Chaplin och Brigitte Bardot. Konserten blev legendarisk och nu erbjuds en unik chans att återuppleva kvällen på en stor bioduk. Restaurerad för första gången i färg och 4K Ultra HD.
Maria Callas betraktas som en världens största operastjärnor genom tiderna. Inte bara på grund av sin intensiva röst och för att hon med stor inlevelse gestaltade rader av färgstarka kvinnor på de stora operascenerna, utan också för sin stil och sitt trassliga kärleksliv med redaren Aristoteles Onassis som dumpade henne för Jackie Kennedy. Hennes liv var i princip som en tragisk opera.
I år skulle Maria Callas ha fyllt 100 år och i samband med det visas nu den legendariska konserten som hittats av en slump av Maria Callas-fantasten Tom Volf och restaurerats till toppklass. Bered dig på en orgie i opera, då Callas, iklädd haute couture och juveler för miljoner, framför sin signaturroll Normas "Casta diva", den gripande Miserere-scenen från Verdis Trubaduren och "Una voce poco fa" från Barberaren i Sevilla. Höjdpunkten på kvällen kommer i den andra halvan: en fullt iscensatt Tosca, Akt II.
Konserten är producerad av teamet bakom den prisbelönta filmen Maria by Callas och är tillgänglig för första gången i färg och 4K Ultra HD – restaurerad från en nyligen upptäckt ljudkälla och originalrullarna i 16 mm.
REGI: Tom Volf
PRODUKTION OCH RESTAURERING: Samuel Francois-Steininger
LÄNGD: 90 minuter (engelsk text)

#4
lör 2 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden
Ragazze Quartet
Program: Lamento
Henry Purcell: "Didos klagan" ur Dido och Aeneas (arr. Mark Steinberg)
Carlo Gesualdo: Mercè!, grido piangendo from Madrigals (arr. Mark Steinberg)
Moro, lasso, al mio duolo from Madrigals (arr. Bruce Adolphe)
Seung-Won Oh: Elegy in Me
Felix Mendelsohn: Stråkkvartett nr.6 i f-moll op.80
"Livets största besvikelse är inte döden i sig, det är vad vi låter dö inom oss." - Jeffrey Klein
Alla människor möter döden någon gång i livet. Sorg är en nödvändig process för att anpassa sig till att fortsätta livet utan den betydelsefulla personen. Var och en av oss har vårt eget unika sätt att sörja, men det finns några känslor som delas under sorgsprocessen, även genom århundradena.
I Lamento uppehåller sig Ragazze vid de olika sätt på vilka människor firar sina avlidna med musik. Från Gesualdo (senrenässans) via den berömda Didos klagan av Purcell (barock), till romantiken i Mendelssohns stråkkvartett op.80. Denna kvartett är tillägnad hans syster Fanny som plötsligt gick bort, och är skriven bara två månader före hans egen död.
Dessa verk kommer att kombineras med Elegy in Me, ett uppdrag till Seung-Won Oh, vars släktskap med den traditionella koreanska musiken och sedvänjorna resonerar i hennes samtida musikaliska idiom och framförandepraxis. Verket skapar en öppning för nya ljud och förhållningssätt för att påverka stråkkvartettens genre, ursprungligen rotad i västerländsk tradition.
Lamento kommer att ha premiär på stråkkvartettbiennalen i Amsterdam i januari 2024 och därefter turnera.

Foto: Nicolaj Lund

#5
Fre 8 mars kl 19:00, Kulturhuset Najaden
Helsingborgs Symfoniorkester
Fredrik Burstedt, dirigent
Oscar Edin, viola
Program:
Lisa Streich: Händeküssen
Paul Hindemith: Kammermusik nr 5
- paus -
Johannes Brahms: Symfoni nr 1 i c-moll, op. 69
HSO – Brahms med Burstedt – Mästarprov för viola & symfoniorkester
ÄR HÄNDEKÜSSEN SÄSONGENS mest originella verk? Lisa Streichs stycke har inspirerats av en passage i ett av den döve Beethovens konversationshäften: "Handkyssande är inte bra".
Det är en drömd dans, där det bjuds upp med handkyssar, men hur är det dansa när man är döv? Vi delar upp HSO i två delar (höger och vänster fot) medan alla i publiken får sitta i Beethoven nästan helt döva hörselkanal.
Diplomanden Oscar Edin tar sig an ett barockinspirerat verk av Hindemith och vi avslutar med Brahms första symfoni, som är den bäst mixade cocktailen av allt som är fantastiskt med den romantiska perioden.
Detta blir en konsert utöver det vanliga med musik från 2000-talet, 1900-talet och 1800-talet där Streich (medvetet) och Brahms (omedvetet) släppt in den ofrånkomlige Beethoven i sina stycken.
#5
Fre 8 mars kl 19:00, Kulturhuset Najaden
Helsingborgs Symfoniorkester
Fredrik Burstedt, dirigent
Oscar Edin, viola
Program:
Lisa Streich: Händeküssen
Paul Hindemith: Kammermusik nr 5
- paus -
Johannes Brahms: Symfoni nr 1 i c-moll, op. 69
HSO – Brahms med Burstedt – Mästarprov för viola & symfoniorkester
ÄR HÄNDEKÜSSEN SÄSONGENS mest originella verk? Lisa Streichs stycke har inspirerats av en passage i ett av den döve Beethovens konversationshäften: "Handkyssande är inte bra".
Det är en drömd dans, där det bjuds upp med handkyssar, men hur är det dansa när man är döv? Vi delar upp HSO i två delar (höger och vänster fot) medan alla i publiken får sitta i Beethoven nästan helt döva hörselkanal.
Diplomanden Oscar Edin tar sig an ett barockinspirerat verk av Hindemith och vi avslutar med Brahms första symfoni, som är den bäst mixade cocktailen av allt som är fantastiskt med den romantiska perioden.
Detta blir en konsert utöver det vanliga med musik från 2000-talet, 1900-talet och 1800-talet där Streich (medvetet) och Brahms (omedvetet) släppt in den ofrånkomlige Beethoven i sina stycken.

#6
sön 10 mars kl 16:00, Kulturhuset Najaden
Nordic Percussion Group
Patrick Raab
Johan Bridger
David Hildebrandt
Morten Friis
Tinplay – Per Andreasson
Mallet Quartet – Steve Reich
1. Fast
2. Slow
3. Fast
Short Ride in a Fast Machine – John Adams, arr: Nordic Percussion Group
Concertino för två pianon – Dmitrij Sjostakovitj
arr: Johan Bridger
- paus -
Surprise!!!
"Reactions"
I detta möte med fyra av Nordens i särklass bästa slagverkare, får man uppleva en unik visuell och
musikalisk konsert!
Upplevelsen av fantastiska klanger och en spelglädje av magisk art, berör på alla plan.
De fyra musikerna bjuder helt och fullt på sig själva och levererar ett spännande, fint och mångfacetterat program.
Med fokus på det melodiska slagverket bjuder kvartetten på ett svängigt, klangrikt och virtuositet program med hög energi.
NPG är en nystartad, kraftfull slagverksensemble med synnerligen välmeriterade slagverkare! Alla de fyra musikerna är av världsklass och arbetar som både musiker, tonsättare och eftertraktade
pedagoger runt om i världen.

#7
tis 9 april kl 19:00, Kulturhuset Najaden
TRIO
Andreas Brantelid - cello
Mathias Kjøller - klarinett
Christian Ihle Hadland - piano
Nytt program ersätter Solistpriset med Alva Holm som utgår p g a sjukdom.
William Seymer (1890 – 1964) Svit för klarinett och piano op 8
I. Preludium
II.Élégietta
III. lntermezzo
IV. Alla marcia
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) Trio B-dur op 11 "Gassenhauer"I. Allegro con brio
II. Adagio
III. Tema con variazioni ("Pria ch'io l'impegno": Allegretto)
- Paus -
Wilhelm Stenhammar (1871 – 1927) Tre fantasier op 11 för piano solo
I. Molto appassionato
II. Dolce scherzando
III. Molto espressivo e con intimissimo sentiment
Johannes Brahms (1833 – 1897) Klarinettrio a-moll op 114
I. Allegro
II. Adagio
III. Andante grazioso
IV. Allegro
Andreas Brantelid, svensk-dansk cellist, debuterade vid 14 års ålder som solist med Elgars cellokonsert i Köpenhamn. Han vann Eurovision Young Musicians Competition 2006 och utnämndes till BBC:s "New Generation Artist" 2008-2011 samt till The European Concert Hall Organizations "Rising Star" 2008/2009. Han har gästat orkestrar som London Philharmonic och BBC-orkestrarna och uppträtt på konserthus som Carnegie Hall och Wigmore Hall. Sedan 2022 är Brantelid gästprofessor vid Sibeliusakademin i Helsingfors.
Mathias Kjøller började spela klarinett vid tio års ålder. 2004 antogs han till Det Jyske Musikkonservatorium, och tre år senare fick han tjänsten som förste klarinettist i Aarhus Symfoniorkester. Utöver att ha mottagit flera priser och utmärkelser, är han även aktiv som kammarmusiker och har regelbundet spelat med artister som Simon Crawford-Philips, The Danish String Quartet och Marianna Shirinyan vid festivaler som West Cork Chamber Music Festival, DSQ Festival och Bergen International Festival.
Christian Ihle Hadland har etablerat sig som en musiker vars känsliga, eleganta och personliga spelstil har fört honom till några av världens mest prestigefyllda scener. 2011 blev Christian internationellt uppmärksammad då han utsågs till BBC:s "New Generation Artist". Tack vare utmärkelsen fick han spela med BBC:s fyra symfoniorkestrar och göra flera solo- och kammarkonserter. Han har även spelat med några av Skandinaviens främsta symfoniorkestrar inklusive Sveriges Radios, DR Symfoniorkestret och Kungliga Filharmonikerna.
Turnén genomförs med stöd av Rosenborg Gehrmans Stiftelse för svensk musik.

#8
Horntrio
tis 16 april kl 17:30 (obs tiden), Kulturhuset Najaden
Kl 19:00 Möjlighet att hänga kvar på en måltid eller komma tidigt till
kl 20:00 Jazz i Halmstad konsert
Emie R. Roussel Trio (Canada)
Mer detaljer och priser kommer!
Ben Goldscheider, horn
Callum Smart, violin
Richard Uttley, piano
Program:
MATTHEW PETERSON Beställningsverk (ca 10′)
ETHEL SMYTH Trio för violin, horn och piano (26′)
-paus-
CLARA SCHUMANN Tre romanser för violin och piano op. 22 (10′)
JOHANNES BRAHMS Horntrio i Ess-dur op. 40 (31′)
Horntrio från Storbritannien
-SVERIGEPREMIÄR & URUPPFÖRANDE
För första gången får vi se dessa tre prisvinnande musiker på turné i Sverige. Trion kommer dessutom att uruppföra ett verk av den svensk-amerikanske tonsättaren Matthew Peterson, exklusivt komponerat för denna turné.
Ben Goldscheider horn
Säsongen 21/22 nominerades Ben Goldscheider till ECHO Rising Star av Barbican och är flitigt anlitad som solist hos en lång rad av de större orkestrarna i Europa vid sidan av ett omfattande musicerande i olika kammarmusiksammanhang och egna recitals. Ben har med Sakari Oramo som dirigent uppträtt tillsammans med BBC Symphony Orchestra och 2022 genomförde han sin BBC Proms-debut tillsammans med Elena Urioste på violin och the City of Birmingham Symphony Orchestra under ledning av Kazuki Yamada. På programmet stod Ethel Smyths konsert för horn och violin som även finns med i sverigeprogrammet men då i pianosättning.
Ben är en enträgen ambassadör för nyskriven musik och inför sin sverigedebut kommer han tillsammans med sin horntrio inte bara att framföra verk av Smyth, Schumann och Brahms, utan även att uruppföra ett helt nytt beställningsverk för Legatokatalogen av den svensk-amerikanska tonsättaren Matthew Peterson.
Callum Smart violin
Callum Smart fick sitt Artist Diploma från Indiana University Jacobs School of Music efter studier för Maricio Fuks. Därefter fick han plats för vidare studier vid Royal Northern College of Music (RNCM) där han läste International Artist Diploma för Ana Chumachenco och Noah Benix-Bagley. Efter att ha blivit utsedd till "Rising Star" i samband med vinsten vid BBC Young Musicians stråkkategori och utsetts till prisvinnare vid Menuhin Competition 2010, uppträder Callum Smart numera frekvent med Storbritanniens och Nordamerikas ledande orkestrar. Callums schema är numera fulltecknat av egna recitals och kammarmusikframträdanden tillsammans med Richard Uttley och Ben Goldscheider.
Richard Uttley piano
Richard studerade på Royal Nothern College of Music innan han fortsatte sina studier på Clare College i Cambridge för Martin Roscoe vid Guildhall School. Han vann British Contemporary Piano Competition 2006 och Young Classical Artists Trust (YCAT) auditions 2011. Han framträder ofta i recitals, som kammarmusiker och solist på scener runt om i Storbritannien, resten av Europa och har även spelat i Kina och Colombia. Även Richard är en passionerad förespråkare av nykomponerad musik och har beställt verk av och samarbetat med en mängd samtida tonsättare. För närvarande är han även engagerad som professor på Royal College of Music.